عباس عراقچی: هرکس دیگری در آمریکا هم به‌جای ترامپ بود از برجام خارج می‌شد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۷

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۶ شهریور گفته است، اگر هر شخص دیگری هم به‌جای دونالد ترامپ در آمریکا رئیس‌جمهور بود، از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج می شد.

بولتون: خواست ترامپ برای ملاقات با روحانی به معنای نرم شدن موضع آمریکا نیست

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در «اختتامیه همایش سازمان اطلاعات و امنیت خارجی در گام دوم انقلاب» اظهار داشت: هدف سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ این است «جمهوری اسلامی به سمت فروپاشی برود و یا این که طبق شروط ترامپ به مذاکرات بازگردد» اما سیاست ما هم در مقابل این فشار « مقاومت و بسیج حداکثری است.»

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

دونالد ترامپ از منتقدان توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران است و این توافق را «بدترین» توافق در تاریخ آمریکا توصیف کرده است. امریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم های خود را بازگرداند.

عباس عراقچی همچنین با اشاره به این که «اگر هر شخص دیگری هم به جای ترامپ در آمریکا بود از برجام خارج می شد» گفت: «آنها با امضای برجام وارد یک بازی شدند که نتیجه مطلوبی برایشان نداشت و جمهوری اسلامی در منطقه به اقتدار کمی و کیفی رسیده و گروه های مقاومت نه تنها ضعیف نشدند بلکه به قدرت بیشتری دست یافتند.»

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است:« ابزار اصلی آنها برای مقابله با ایران حوزه اقتصادی است که با استفاده از اجماع جهانی و قطعنامه های سازمان ملل و تشدید تحریم ها به دنبال اقدامات خود بودند که آمریکا با امضای برجام این ابزار را هم از دست داد و در مقابل به تعبیر خودشان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را برای یکسال و عادی شدن فعالیت های هسته ای را برای ۱۰ سال به تاخیر انداختند.»

عباس عراقچی در ادامه گفته است، از زمانی که آمریکا تصمیم به «صفر رساندن فروش نفت ایران» گرفت٬ جمهوری اسلامی نیز سیاست خود را تغییر داده و شروع به کاهش گام به گام تعهدات برجامی در چارچوب کرده است.

ایالات متحده آمریکا که از زمان خروج از برجام، تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است، در واکنش به اقدامات تازه جمهوری اسلامی این کشور را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم کرده و از طرف‌های اروپایی خواسته است تا مشوق اقتصادی در اختیار ایران قرار ندهند.

آمریکا که سیاست فشار حداکثری بر ایران را برای دستیابی به توافق تازه موشکی، هسته‌ای و تعریف نقش تهران در منطقه را دنبال می‌کند، می‌گوید، تا زمان تغییر رفتار ایران به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ خ