پیشنهاد روسیه و چین برای فروش جنگنده به ایران

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۸

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از پیشنهاد روسیه و چین برای فروش جنگنده به ایران خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حاشیه نمایشگاه هوافضای روسیه (ماکس2019) هدف ایران از حضور در این نمایشگاه را ارائه صنعت هوایی کشور در بین سایر کشورهای صاحب تکنولوژی است دانست وگفت: عرصه هوایی نماد مدیریت توسعه یافته و همچنین توسعه علم و تحقیق یک کشور است، هر کشوری که در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد، دیگران به گونه دیگری روی آن حساب باز خواهند کرد چراکه این صنعت از فناوری بالا و پیچیده‌ای برخوردار است.

به نوشته تسنیم، وی افزود: وقتی در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم، در سایر صنایع مانند خودرو و … مشکلی نخواهیم داشت.

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه این دومین سال است که در نمایشگاه ماکس حضور داریم،تصریح کرد‌: از جمله تجهزاتی که به نمایش گذاشته‌ایم، جت آموزشی کوثر88است، البته خود هواپیما را نتوانستیم بیاوریم، اما انشالله در دوره بعدی حتما آن را برای پرواز به این نمایشگاه خواهیم آورد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که بنا بود کوثر88 در این دوره به انجام نمایش پروازی بپردازد، گفت: تست‌های این هواپیما هنوز تمام نشده است. بر اساس استاندارهای صنعت هوانوردی تست‌های یک هواپیما پس از تکمیل ممکن است2 تا 3 سال طول بکشد، اما تلاش می‌کنیم تا این هواپیما را حتما به این نمایشگاه بیاوریم.

وی ادامه داد: از دیگر محصولاتی که به این نمایشگاه آورده ایم، ریزقطعات و پره‌های موتور هواپیما است که برای ساخت آنها تکنولوژ‌ی‌های بالایی بکار رفته است.

امیر بنی طرفی با بیان اینکه همه تجهیزاتی را که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ایم با هدف صادرات و برای فروش عرضه شده، گفت: البته اولین سال‌هایی است که ما وارد این عرصه شده‌ایم، اما تا به امروز چند تفاهم نامه با چند شرکت منعقد کرده‌ایم، است.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح افزود: ما تجهیزات و محصولات بسیار زیادی تولدی می‌کنیم، اما آنچه را که مجاز به صادرات هستیم را به نمایشگاه آورده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون همکاری‌های مشترک در حوزه صنعت هوایی بین ایران و سایر کشورها، تصریح کرد: ما به دنبال همکاری مشترک به عنوان یک راه حل بسیار خوب هستیم و نه‌تنها در اینجا بلکه در ایران هم با برخی کشورها در حال صحبت هستیم. در حوزه هواپیما می‌خواهیم با یکی از کشورهای دوست در زمینه تولید مشترک هواپیمای آموزشی کار کنیم.

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه در حوزه پهپاد یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان هستیم و به برخی از کشورهای جهان هم صادرات داریم، اظهار داشت: حتی کشور روسیه هم درخواست برخی پهپادها را از ما داشته‌اند که باید آن را بررسی کنیم و مجوزهای لازم را برای صادرات آن اخذ کنیم.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح همچنین درباره تولید جنگنده کوثر نیز عنوان کرد: کارخانه و خط تولید جنگنده کوثر را راه‌اندازی کرده‌ایم، البته هنوز این جنگنده را تحویل نیروهای مسلح نداده‌ایم. ما در حال تولید هواپیما و تجهیزات و ملزومات آن مانند موتور، صندلی پران و اویونیک هستیم و در این زمنیه با ده‌ها شرکت دانش بنیان در همکاری می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌های تسلیحاتی بر اساس برجام تا 14 ماه دیگر برداشته خواهد شد و آیا موضوع خرید جنگنده در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت: کشورهای مختلفی به ما پیشنهاد می‌دهند و درباره آن بحث و مذاکره هم صورت می‌گیرد، اما همه اینها منوط به آن است که تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی فرا برسد.

امیر بنی طرفی در پایان خاطرنشان کرد: روس‌ها و چینی‌ها پیشنهاداتی را به ما داده‌اند، البته ما هم پیشنهادات خودمان را داریم، منتهی همه اینها در حد مذاکره و صحبت است.