۱۱۵ رویارویی بین نیروی دریایی سپاه و ناو بریتانیایی در خلیج فارس

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

ناخدای یک ناو بریتانیایی مستقر در خلیج فارس می‌گوید این ناو از اول ماه ژوییه، ۱۰ تیرماه تاکنون ۱۱۵ مورد برخورد با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران داشته است. 

ویل کینگ، ناخدای ناو ایچ‌ام‌اس مونتروز، به روزنامه تایمز لندن گفته است که نظامیان ایرانی تقریبا هر روز با قایق‌های تندرو و پهپادهایی که در ارتفاع ۲۰۰ متری ناو پرواز می‌کردند در صدد «ارعاب» ناو تحت فرمان او بوده‌اند.

کینگ گفت نیروهای سپاه در صدد «ایجاد اختلال یا مداخله در منافع بریتانیا در این منطقه» بوده‌اند.  

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها بین ایران و بریتانیا از ماه ژوییه و با توقیف یک فروند نفتکش ایرانی حامل نفت خام ایران به مقصد سوریه در اقدامی مغایر با تحریم‌های اتحادیه اروپا در تنگه جبل‌الطارق به دست نیروی دریایی بریتانیا شدت گرفته است. در تلافی این اقدام، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» کرد که علیرغم آزادی نفتکش ایرانی، همچنان در توقیف است.

روزنامه تایمز لندن همچنین نوشت در پی ناکامی ناوچه بریتانیایی تایپ ۲۳ در مانع شدن از توقیف استنا ایمپرو، نیروهای ایرانی مستقر در خلیج فارس، پیام‌هایی با لحن تند به پرسنل نیروی دریایی بریتانیا ارسال کرده و ناکامی ناوچه تایپ ۲۳ را به تمسخر گرفته‌اند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز گزارش داد دولت بریتانیا در حال بررسی اعزام هواپیماهای بدون سرنشین به منطقه خلیج فارس برای حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز است.

به گزارش این شبکه، هدف از استقرار احتمالی این پهپادها، «مراقبت هوایی» برای نفتکش‌هایی است که با پرچم بریتانیا و تحت حفاظت ناوهای جنگی بریتانیایی از تنگه هرمز تردد می‌کنند.

نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در حال حاضر تعدادی پهپاد ریپر برای انجام ماموریت‌های لازم در عراق و سوریه در کویت دارد که در صورت نهایی شدن تصمیم به مراقبت از نفتکش‌ها، قابلیت انجام ماموریت جدید را دارند.

دولت‌های آمریکا و استرالیا قبلا برای حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز، هواپیماهایی به منطقه اعزام کرده‌اند.

تنش‌ها بین ایران و بریتانیا خصوصا از زمانی شدت گرفت که در ماه ژوییه، یک فروند نفتکش ایرانی حامل نفت خام ایران به مقصد سوریه در اقدامی مغایر با تحریم‌های اتحادیه اروپا در تنگه جبل‌الطارق به دست نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. در تلافی این اقدام، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» کرد. نفتکش ایرانی اخیرا آزاد شد اما نفتکش بریتانیایی همچنان در توقیف است.

اسکای‌نیوز همچنین گزارش کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای مدتی پس از توقیف نفتکش استینا ایمپور که با پرچم بریتانیا در حال عبور از تنگه هرمز بود شروع به «بازجویی» از کشتی‌های تجاری عبوری در مورد اینکه آیا اتباع بریتانیایی در بین خدمه دارند یا خیر، کرده بود.

این شبکه ادامه داد هر چند این اقدام که در ماه ژوییه به اوج رسیده بود متوقف شده است ولی «تحولی دلسرد کننده» به حساب می‌آید.

دریادار دین باست، افسر ارشد نیروی دریایی بریتانیا در منطقه، اوضاع را همچنان ملتهب توصیف کرده است.

او به اسکای‌نیوز گفت: «تهدید مستقیم برای کشتی‌های تجاری بریتانیایی همچنان پابرجاست. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایبندی ایران به الزامان بین‌المللی‌اش ندیده‌ایم.»

باست گفت در صورت لزوم استفاده از نیروی نظامی غیر متحمل نخواهد بد. او توضیح داد: «ضمن دعوت ایران به پایبندی به الزامات بین‌المللی‌اش، نیروی دریایی سلطنتی – ملوانان، تفنگداران و ناوهای تحت فرمان من – کاملا آمادگی حفاظت و دفاع از کشتی‌های تجاری بریتانیایی را در این عرصه دارند.»

ناوچه بریتانیایی ایچ‌ام اس مونتروز به صورت دائمی در پایگاه نیروی دریایی سلطنتی در بحرین مستقر شده است. این ناوچه طی ماه‌های اخیر ۳۸ عبور ترانزیتی را از تنگه هرمز تضمین کرده و از بیش از شش میلیون تن محموله طی مسیری ۱۲۰ مایلی مراقبت کرده است. بریتانیا همچنین ناوشکن ایچ‌ام‌اس دانکن را به منطقه اعزام کرده و و دو ناو جنگی دیگر به نام‌های ایچ‌ام‌اس کنت و ایچ‌ام‌اس راگون در راه‌اند.

ناخدا ویل کینگ، فرمانده مونتروز، گفت نیروی دریایی برای هر وضعیتی آماده  است.

او گفت: «ما در موقعیت فعلی مراقب تردد کشتی‌های ثبت‌شده به نام بریتانیا هستیم.»

او در ادامه گفت علیرغم وجود برخی «تهدیدها» و «اختلالات»، «ما در موقعیت قوی برای امور مراقبتی تا هر زمان هستیم.»
ایران اینترنشنال: