رونق صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به‌رغم تحریم‌ها

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

به‌رغم تحریم‌نفتی ایران، صادرات فرآورد‌ه‌های نفتی رونق یافته است. صادرات نفت خام ایران بر اثر تحریم‌ها کاهشی ۸۰ درصدی داشته است. حال آنکه ایران از محل صدور فرآورده‌های نفتی ماهانه ۵۰۰ میلیون دلار کسب درآمد می‌کند.

تحریم‌های نفتی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا و عدم تمدید معافیت ناظر بر واردات نفت خام از ایران، تاثیری جدی بر میزان صدور نفت خام ایران داشته است. این در حالی است که جمهوری اسلامی برای کسب درآمد به صدور فرآورده‌های نفتی روی آورده است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۱ شهریور (دوم سپتامبر) با انتشار گزارشی پیرامون صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران، به بررسی تاثیرات تحریم‌ها بر صنایع نفت و گاز ایران پرداخته است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام ایران بر اثر تحریم‌ بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. اما محاسبات صورت گرفته از آن حکایت دارند که صادرات فرآورده‌های نفتی در ماه ژوئیه و اوت افزایش داشته است.

دویچه وله:

بر اساس آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز، ایران ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از طریق صادرات فرآورده‌های نفتی کسب درآمد می‌کند.

«مشکلی با صادرات فرآورده‌های نفتی نداریم»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز پنجم شهریور (۲۷ اوت) اعلام کرده بود که ایران در حال حاضر مشکلی با صادرات فرآورده‌های نفتی از نوع گاز مایع و همچنین نفت کوره ندارد.

بر اساس تخمین شرکت مشاوره امور انرژی FGE، جمهوری اسلامی روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی صادر می‌کند. این در حالی است تحلیلگران میزان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در ماه ژوئیه را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌کردند.

به عنوان نمونه ایران در ماه اوت روزانه ۲۳۰ هزار بشکه نفت کوره به امارات متحده عربی صادر کرده است. این در حالی است که میزان صادرات نفت کوره ایران به امارات متحده عربی در ماه ژوئیه ۲۲۰ هزار بشکه در روز بود. صادرات نفت کوره به امارات برای ایران درآمدی معادل ۳۰۰ میلیون دلار در ماه ایجاد می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایرانبیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران

افزون بر آن، ایران در ماه ژوئیه ۵۱۴ هزار تن گاز مایع (در حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز) صادر کرده است. صادراتی که برای ایران درآمدی بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار در ماه داشته است.

صادرات فرآورده‌های نفتی به‌رغم تحریم‌ها

تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا تحریم‌هایی جامع و فراگیر هستند. به‌رغم آن، میزان صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است.

تحلیلگران خبرگزاری رویترز علت این موضوع را در تفاوت بین نفت خام و نفت‌کوره و گاز مایع می‌دانند. به باور آن‌ها، برخلاف نفت خام که تحویل آن تنها به یک پالایشگاه ممکن است، فرآورده‌های نفتی همچون گاز مایع و نفت‌کوره می‌توانند به هر خریداری تحویل داده شوند.

به این ترتیب، امکان شناسایی خریداران و کنترل صادرات فرآورده‌های نفتی محدودتر از رصد کردن نقل و انتقال نفت خام است.

این گزارش در ادامه به خودکفایی ایران در زمینه تولید بنزین اشاره کرده است. گفته می‌شود جمهوری اسلامی به واردات بنزین از خارج ازکشور خاتمه داده و حتی در موقعیتی است که می‌تواند بنزین صادرکند.

تحلیلگران رویترز به نقل از زنگنه نوشته‌اند که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر روزانه حدود ۶۶۰ هزار بشکه بنزین تولید می‌کند که حدود ۱۰۰ هزار بشکه بیش از میزان مصرف داخلی است.