حسن روحانی رسما اجرایی شدن گام سوم از کاهش تعهدات اتمی ایران را اعلام کرد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۴

رئیس‌ جمهور ایران شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که گام سوم از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از روز جمعه، ۱۵ شهریورماه، اجرایی می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور، تنها ساعاتی پس از آن سومین مرحله از کناره‌گیری از برجام را اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا از تحریم‌هایی تازه علیه جمهوری اسلامی و «شبکه نفتی سپاه قدس» رونمایی کرد.

حسن روحانی که شامگاه چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، پس از نشست مشترک سران قوا سخن می‌گفت به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داد که در این مرحله «محدودیت‌های تحقیق و توسعه» برنامه هسته‌ای ایران را بردارد.

رئیس‌ جمهور ایران گفت که از روز جمعه «شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید و هر آن چه برای غنی‌سازی نیاز داریم خواهیم بود».

اعلام جزئیات دور تازه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران پس از آن انجام می‌شود که مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی با محوریت فرانسه برای رسیدن به توافقی در زمینه فروش نفت ایران به نتیجه نرسید.

پیشتر در همین روز حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفته بود که بخش عمده اختلافات با اروپا در مذاکرات حل شده، اما «هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم».

وی اضافه کرد: «بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.»

آقای روحانی بدون اشاره به جزئیات گفت که «ظاهرِ این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست، ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است».

رئیس‌ جمهوری ایران همچنین اضافه کرد که «فرصت دو ماهه دیگری برای بازگشت به تعهدات، مذاکره و توافق پیش روی اروپاست».

جمهوری اسلامی از ۱۸ اردیبهشت امسال دو مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و در هر مرحله برخی از تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام را متوقف کرده است.

در مرحله اول ایران اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود. در گام دوم نیز غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، مقام‌های ایران در مذاکرات با مقام‌های فرانسوی خواستار آن شده‌اند که آمریکا امکان فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت را به ایران بدهد، اما دونالد ترامپ حاضر به پذیرش تمدیدهای نفتی برای مشتریان ایران نشده است.

در همین زمینه برایان هوک روز چهارشنبه آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که از این پس دیگر معافیت نفتی در کار نخواهد بود.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که برای مذاکره در مورد «پیشنهادهای مطرح‌شده» در پیوند با توافق اتمی به پاریس رفته بود گفته که «بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است».

خبرگزاری رویترز از قول منابعی که نام آنها فاش نشده گزارش داد پاریس پیشنهاد داده است یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تجارت با ایران تا پایان سال جاری بگشاید.

با این حال ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته است که گشایش این خط اعتباری منوط به جلب رضایت دولت آمریکا برای اعطای معافیت خرید نفت به برخی مشتریان نفت ایران است.

بر اساس این طرح قرار است در ازای راه‌اندازی خط اعتباری برای خرید نفت ایران، امنیت خلیج فارس برقرار و مذاکرات درباره امنیت منطقه و همچنین وضعیت برجام بعد از سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.