فراخوان سازمان ملل به توقف اعدام ها در ایران

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۴

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دولت ایران را به توقف اجرای احکام اعدام در این کشور فرا می خواند.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در گزارش آنتونیو گوترش درباره وضع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران گفته می شود.

در این گزارش که بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع گوناگون از جمله خود دولت ایران وهمچنین مشاهدات نمایندگان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هنگام بازدید انها از ایران در ماه مارس 2019 تهیه شده، خاطرنشان می شود:” دبیر کل دولت ایران را مصرانه به لغو صدور احکام اعدام به عنوان مجازات حتمی  و توقف اجرای چنین احکامی و  ممنوع کردن اعدام مجرمان نابالغ در هر شرایطی فرا می خواند”.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل گفته می شود اجرای احکام اعدام به عنوان مجازات جرایم فاقد نشانه های قتل عمدی و همچنین دیگر جرایم دارای تعاریف نامشخص درایران ادامه دارد. منظور از جمله اتهاماتی همچون “مفسد فی الارض” و “محاربه با خدا” است.

طبق اطلاعات کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال 2018 دستکم 253 نفر در ایران اعدام شد که بسیار کمتر از موارد اعدام در این کشور در سال 2017 بوده که 437 نفر اعدام شدند. تعداد موارد اجرای احکام اعدام در ایران در اول زانویه تا 31 ماه مه امسال بین 58 تا 79 مورد بوده است.

علاوه بر این خاطرنشان می شود در قوانین ایران بر خلاف معاهده های بین المللی مربوط به ممنوعیت اعدام افراد کمتر از 18 ساله، اعدام دختربچه های مجرم دارای سن 9 سال قمری به بالا و پسربچه های دارای سن 15 سال قمری به بالا مجاز محسوب می شود و این در حالی است که جمهوری اسلامی این معاهده ها را امضا کرده است.