احمد توکلی: اروپایی‌ها از صدام هم بدتر با ما برخورد می‌کنند

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۷

در ادامه رایزنی‌های فرانسه برای نجات برجام، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این نظر است مذاکرات تهران و پاریس نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. توکلی هم‌چنین می‌گوید اینستکس مایه بدبختی ایران می‌شود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران، در گفت‌وگو با نامه نیوز در روز شنبه ۱۶ شهریور گفت: «اروپایی‌ها از صدام هم دارند بدتر با ما برخورد می‌کنند. صدام نفت را به آنها می‌داد و در عوضش دارو و غذا می‌گرفت. اما حالا اروپا به ما می‌گوید درعوض پول نفت، غذا و دارو می‌دهد؛ آن هم با مبلغی که خودش تعیین می‌کند. با این روش ما بدهکار اروپا می‌شویم.»

در ادامه رایزنی‌ها در مورد نجات برجام، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در روز سیزدهم شهریور از راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری با ضمانت پول فروش یا پیش فروش نفت ایران خبر داد و تحقق آن را از جمله مشروط به تمدید معافیت برخی از خریداران نفت ایران از تحریم‌های ایالات متحده عنوان کرد.

این پیشنهادی بود که بعدا ایران اعلام کرد آن را رد کرده است.

دویچه وله :

توکلی: مذاکرات ایران و فرانسه بی‌حاصل است

توکلی در ادامه با دیده تردید به رایزنی‌های اخیر فرانسه در جهت نجات برجام نگریسته و گفت ایران “نباید به پیشنهاد فرانسه دل ببندد چون در داخل کشور سوء تدبیر در مدیریت به‌حدی است که جز اتلاف منابع حاصل دیگری ندارد.”

احمد توکلی از جمله گفت اعتقادی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و فرانسه  ندارد زیرا به عقیده او، مشکل اصلی ایران کمبود ارز نیست، بلکه “مدیریت داخلی” است.

«دولت سال گذشته می‌دانست از ۱۴ مرداد تحریم‌ها برمی‌گردد و اولین تحریم هم منع تجارت با دلار و طلا بود اما بر اثر سوء تدبیرش، ۱۸ میلیارد دلار ارز و ۶۲ تن طلا به تاراج رفت، چون بی‌حساب و کتاب به هر کسی ارز داد. حالا به فرض دولت با فرانسه هم توافق کند و ۱۵ میلیارد دلار طی ۵ ماه بگیرد، این ۱۵ میلیارد دلار نیز پیش آن ۱۸ میلیارد دلار می‌رود و اتفاقی نمی‌افتد.»

توکلی افزود در این خصوص اولویت دولت باید مدیریت منابع باشد، زیرا به زعم او ادامه مدیریت فعلی، حاصلش فقط ادامه از دست دادن منابع است.

دلیل دیگری که توکلی برای آنچه او “بی حاصل بودن مذاکرات پاریس و تهران” می داند، ذکر می‌کند “تحقیر ایران توسط دولت فرانسه” است.

توکلی در این مورد توضیح داد: «دفتر مکرون در قالب بیانیه دو شرط گذاشت و دستور داد ایران در موضوع صلح خاورمیانه با ما همراهی کند.»

“اینستکس مایه بدبختی ایران می‌شود”

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این  نظر است که نهاد سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران (اینستکس) مانند یک شرکت انحصاری عمل می‌کند و اذعان می‌کند “اینستکس مایه بدبختی ایران می‌شود” چون به گفته او به شکل یک شرکت انحصاری عمل می‌کند.

احمد توکلی این‌طور توضیح می‌دهد: «اروپا از طریق اینستکس فقط کالاهایی را که می‌خواهد، به ما می‌فروشد. مثلا می‌گوید: در عوض دلار فقط دارو می‌دهیم؛ حال آن که در وضعیت تحریم نباید دارو و غذا را در تحریم بگذارند اما سر ما منت می‌گذارند که غذا و دارو را می‌توانیم از طریق اینستکس بخریم.»

توکلی در ادامه می‌گوید اروپایی‌ها ماده اولیه تهیه دارو را به ایران نمی‌فروشند، بلکه  برخی داروها را با بیش ازسه برابر قیمت مواد اولیه به شرکت‌های دارویی ایرانی  واگذار می‌کنند.

«این یعنی مصرف ۱.۸ میلیارد دلار در سال برای دارو به ۷ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.»

نماینده پیشین مجلس در پایان گفت طبق گزارش دولت، اتحادیه اروپا به هیچ‌یک از ۱۱ تعهد خود در چارچوب برجام  عمل نکرد، بنابراین توکلی نتیجه می‌گیرد که “اروپا فرقی با ترامپ ندارد. ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *