چارلز کوپرمن که جانشین جان بولتون شد، کیست؟

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۱

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه 11 سپتامبر 2019 چارلز کوپرمن را به عنوان مشاور امنیت ملی و جانشین جان بولتون منصوب کرد.

کوپرمن 68 ساله در دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان نیز در دولت آمریکا حضور داشت و پیش از این مدیر اجرایی شرکت‌های بوئینگ و لوکهید مارتین نیز بوده است.

مشاور امنیت ملی جدید آمریکا در 9 نوامبر 1950 به دنیا آمد و تا پیش از برکناری جان بولتون، به عنوان معاون او فعالیت می‌کرد. او از ژانویه 2019 در این سمت مشغول بود.

سخنگوی کاخ سفید گفت که کوپرمن به عنوان جانشین موقت جان بولتون فعالیت خواهد کرد تا زمانی که دونالد ترامپ جانشینی برای مشاور امنیت ملی برکنار شده، تعیین کند.

به گزارش فاکس‌نیوز چارلز کوپرمن با نگاه جان بولتون در زمینه سیاست خارجی و حل و فصل امور جاری بسیار شباهت داد و این موضوع می ‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن دوره فعالیت او به عنوان مشاور امنیت ملی موقت آمریکا شود.

زمانی که در ژانویه 2019 جان بولتون، کوپرمن را به عنوان معاون خود برگزید، دونالد ترامپ از چهار دهه تجربه او در زمینه امنیت ملی به نیکی یاد کرد. بولتون هم در آن زمان معاونش را ستوده و گفت: «چارلز کوپرمن بیش از 30 سال مشاور من بود، از جمله در دوره فعالیت به عنوان مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ.»

به گفته بولتون کوپرمن مهارت زیادی در زمینه‌های دفاعی، تسلیحاتی و فضایی دارد و این موضوع برنامه‌های رئیس‌جمهوری برای امنیت ملی را تقویت می‌کند.

با این حال انتخاب کوپرمن با واکنش شورای روابط آمریکایی اسلامی مواجه شد. این شورا که در زمینه حقوق شهروندی فعالیت می‌کند، با اشاره به یک دهه فعالیت او در مرکز سیاست امنیتی، خواستار استعفای فوری کوپرمن شد. منتقدان کوپرمن ادعا می‌کنند که او علیه مسلمان توطئه می‌کند و باور دارد که آنها تهدیدی برای آمریکا و دموکراسی در این کشور هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه 10 سپتامبر 2019 جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را از سمت خود برکنار کرد.

ترامپ در توئیتی نوشت: «شب گذشته به جان بولتون خبر دادم که دیگر به خدماتش در کاخ سفید نیازی نیست. به شدت با او درباره بسیاری از پیشنهادهایش دچار اختلاف شدم، آنگونه دیگران نیز در کاخ سفید چنین کردند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: «از جان برای خدماتش تشکر می‌کنم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی منصوب خواهم کرد.»

چالز کوپرمن از دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانا در سال 1972 لیسانس علوم سیاسی گرفت و در سال بعد از آن از دانشگاه کلمبیا در رشته روابط بین‌الملل فوق لیسانس گرفت. در سال 1980 هم از دانشگاه کالیفورنیای جنوبی دکترای روابط استراتژیک گرفت.
منبع: دبی.العربیه نت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *