مایک پومپئو: ائتلافی برای راه حل صلح‌آمیز می‌سازیم

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۸

مایک پومپئو می‌گوید آمریکا به دنبال ساختن ائتلافی برای رسیدن به صلح و راه حلی صلح‌آمیزی برای تنش با ایران است.

او گفت: “ما می‌خواهیم ائتلافی برای رسیدن به صلح و راه حلی صلح‌آمیز بسازیم، ماموریت من این است. این قطعا چیزی است که رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد به آن برسد و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران هم مساله را همین طور ببیند.”

مقام‌های آمریکایی تاکید دارند که ایران مسئول حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی بوده است.

مقام‌های سعودی نیز روز گذشته با ارائه شواهدی در نشستی خبری اعلام کردند سلاح‌هایی که در حمله استفاده شد از ایران تامین شده بود.

مایک پومپئو در حالی امروز از تاکید بر “راه حل صلح‌آمیز” می‌گوید روز گذشته با مسئول دانستن ایران، حمله به تاسیسات نفتی عربستان را “اقدام به جنگ” خواند.

آقای پومپئو پس از ملاقات با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در امارات متحده عربی، در جمع خبرنگاران گفت: “من برای دیپلماسی اینجا هستم، در حالی که وزیر خارجه ایران در حال تهدید به جنگ تمام عیار و ادامه‌اش تا آخرین آمریکایی باقی مانده است.”

امروز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان هشدار داد که حمله به ایران به معنی “جنگ تمام عیار” خواهد بود.

آقای ظریف گفت ایران به دنبال جلوگیری از درگیری نظامی است، اما در دفاع از خود تردید نخواهد کرد.

وزیر خارجه ایران آمریکا را به “جنگ‌افروزی” متهم کرد.

مایک پومپئو، که به ریاض و ابوظبی سفر کرده، گفت به رغم اینکه ایران مسئولیتش در حمله را رد می‌کند، “اجماع وسیعی در منطقه هست” که ایران را مسئول حمله می‌دادند.

آقای پومپئو گفت: “از یک نفر هم در منطقه نشنیدم که شک حتی برای یک لحظه در این شک داشته باشد.”


متحدان منطقه‌ای آمریکا به دنبال چه واکنشی هستند؟

کسری ناجی – خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی

از سخنان آقای پومپئو در ابوظبی معلوم نیست که رهبران عربستان و امارات که او با آنها در این سفرها ملاقات کرده، به چه نوع واکنشی به حملات روز شنبه می‌اندیشند، حملاتی که آنها و آمریکا ایران را مسئول آن می‌دانند.

آقای پومپئو گفت وقتی به واشنگتن برگردد رئیس جمهوری را در جریان اطلاعات مهمی درباره نحوه نگاه این کشورها به خطرات ناشی از ایران خواهد گذاشت.

آمریکا خواهان آن است که این کشورها مسئولیت دفاع از خودشان را به عهده بگیرند و آمریکا به عنوان متحد مهم آنها نقشی حمایتی داشته باشد. آمریکا همچنین خواستار آن است که این کشورها هزینه هر نوع دخالت نظامی را به عهده بگیرند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *