امانپور به‌نقل از ظریف: با رفع تحریم‌ها در قبال نظارت دائمی روحانی مایل به دیدار با ترامپ است

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۱

کریستین امانپور، گزارشگر ارشد اخبار بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان، در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از وزیر خارجه ایران، از تمایل مشروط حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ خبر داده‌است.

خانم امانپور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، امروز به من گفت که رئیس‌جمهوری [حسن] روحانی مایل است این هفته در نیویورک با رئیس‌جمهوری [دونالد] ترامپ دیدار کند ‘به‌شرطی که رئیس‌جمهوری ترامپ آماده‌ باشد آنچه ضروری‌ست را انجام دهد’، [و] در قبال برداشتن تحریم‌ها ‘نظارت دائمی بر تاسیسات اتمی ایران’ [انجام گیرد]».

در توئیت دیگری نیز خانم امانپور به نقل از آقای ظریف افزوده است «شاخه زیتون همواره روی میز وجود داشت، ولی ما یک بار دیگر آن‌را نشان می‌دهیم». به این معنی که گزینه احتمالی دستیابی به یک توافق و مصالحه قبلا نیز مطرح شده بود، و جمهوری اسلامی بار دیگر آن را مطرح می‌کند.

آن‌چه کریستین امانپور بامداد روز اول مهر ماه به نقل از وزیر خارجه ایران مطرح کرده، برخلاف اظهارات رسمی مطرح‌شده در روزهای اخیر است. در عین حال این نقل‌قول در زمانی مطرح می‌شود که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، به تنش‌های جاری در غرب آسیا، و نیز بین تهران و واشینگتن، افزوده‌است.

در ۲۶ شهریور ماه در آستانه آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، جایی که رهبران جهان گرد می‌آیند، رهبر جمهوری اسلامی برای چندمین بار تاکید کرد که بین مقام‌های ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد، «نه در نیویورک و نه غیر آن».

علی خامنه‌ای البته مذاکره با دولت دونالد ترامپ را تنها در قالب گروه ۱+۵ و در صورت بازگشت آمریکا به برجام میسر دانسته بود: «چنان چه آمریکا… به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند».

خامنه‌ای: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا اتفاق نخواهد افتاد، نه در نیویورک و نه غیر آن

دولت دونالد ترامپ که در سال گذشته از برجام خارج شد این توافق را یک توافق ناکارآمد می‌داند و هنوز تمایلی به بازگشت به آن نشان نداده‌است.

وزیر خارجه ایران دو روز پیش در پاسخ به پرسشی در مورد حضور احتمالی نماینده آمریکا در نشست کمیسیون مشترک کشورهای باقی‌مانده در توافق اتمی، گفته بود «هنوز در این زمینه پیشنهادی به ما داده نشده است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در همان روز که اظهارات آقای خامنه‌ای منتشر شد، اعلام کرد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری با رئیس جمهوری ایران نخواهد داشت. او در واپسین روز شهریور ماه نیز تاکید کرد برنامه‌ای برای دیدار با آقای روحانی ندارد.

هفته پیش نیز رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد به وزارت خزانه‌داری این کشور دستور داده تا تحریم‌ها علیه ایران را «به شکل قابل ملاحظه‌ای» افزایش دهد.

ارزیابی مقام‌های دفاعی اسرائیل: «دیدار ترامپ و روحانی» انجام خواهد شد

احتمال دیدار دو طرف اما در ارزیابی‌ها و برآوردهای مختلفی مطرح شده بود؛ از جمله در میانه شهریور ماه که روزنامه هاآرتص، چاپ تل‌آویو، نوشته بود ارزیابی «مقام‌های رسمی امنیتی اسرائیل» نشان می‌دهد دونالد ترامپ و حسن روحانی «دیدار خواهند کرد».

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به نقل‌قول مطرح‌شده از سوی خانم امان‌پور نشان نداده‌اند.

خانم امان‌پور در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک‌ با آقای ظریف مصاحبه کرده‌است. این مصاحبه هنوز پخش نشده‌است.

توئیتر، رادیو فردا/ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *