روحانی و مکرون در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۲

رئیس‌جمهوری فرانسه پس از ورود حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. ساعاتی پیش از این دیدار فرانسه، آلمان و بریتانیا، ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان نامیده بودند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، بامداد دوم مهر ماه، گزارش داده است که امانوئل مکرون، در محل حضور آقای روحانی در نیویورک، با او «در مورد مسائل دوجانبه» گفت‌وگو کرده‌است.

ایرنا می‌گوید حسن روحانی بر «وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام» تاکید کرده و بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان در مورد حملات به عربستان را «اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرده‌است.

علیرضا میریوسفی، مسئول مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران نزد ملل متحد نیز در حساب کاربری خود در توئیتر می‌گوید دو طرف در مورد «راه‌های نجات برجام، روابط دوجانبه، و ایده رئیس‌جمهوری روحانی در مورد منطقه (طرح موسوم به ابتکار صلح هرمز) گفت‌وگو کردند».

آقای میریوسفی می‌گوید دیدار روسای جمهوری ایران و فرانسه «دیداری طولانی» بود.

در پی این دیدار محمد جواد ظریف نیز با فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگو کرده‌است.

سخنرانی ترامپ، تلاش‌های مکرون

حسن روحانی و امانوئل مکرون برای شرکت در هفتاد و چهارمین گردهمایی سران کشورهای ملل متحد به نیویورک رفته‌اند.

سخنرانی‌ها از صبح سه‌شنبه به‌وقت آمریکا آغاز خواهند شد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است ساعت ده صبح (پنج و نیم عصر تهران) سخنرانی کند.

او پیشاپیش این سخنرانی به خبرنگاران گفته «چیزهای زیادی در پیوند با ایران در حال وقوع است؛ بسیار بیشتر از آن‌چه در جریان هستید» و افزوده که «کمی از آن‌ها» را بیان خواهد کرد.

تنش‌های فزاینده بین جمهوری اسلامی و کشورهای غرب آسیا، در راس آن‌ها عربستان سعودی از یک سو، بین تهران و واشینگتن از سوی دیگر رو به فزونی گذاشته‌است. به‌ویژه حملات به تاسیسات نفتی عربستان بر آتش این تنش‌ها افزوده‌است.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرده انجام مذاکرات احتمالی در آینده باید متمرکز بر چهار موضوع باشد؛ حفظ سازوکار نظارتی بر برنامه اتمی ایران، روزهای پس از اتمام مهلت‌های تعیین‌شده در برجام در سال ۲۰۲۵، برنامه موشکی و نفوذ تهران در منطقه.

حوثی‌های یمن می‌گویند آن‌ها حملات به تاسیسات نفتی را انجام داده‌اند، اما عربستان و ایالات متحده، می‌گویند کار ایران است.

حال سه کشور اروپایی طرف توافی اتمی با ایران نیز با ایالات متحده هم‌صدا شده‌اند و اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند ایران مسئول است.

امانوئل مکرون روز دوشنبه به خبرنگاران در سازمان ملل گفته بود «فرانسه در تلاش است پیشنهادهای [مختلف] را کنار هم بگذارد تا جلوی افزایش تنش‌ها گرفته شود».

آقای مکرون گفته بود بنا دارد هم با آقای روحانی و هم با آقای ترامپ دیدار کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرده انجام مذاکرات احتمالی در آینده باید متمرکز بر چهار موضوع باشد: حفظ سازوکار نظارتی بر برنامه اتمی ایران، روزهای پس از اتمام مهلت‌های تعیین‌شده در برجام در سال ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالیستیک و نفوذ تهران در منطقه.

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید «ما، متحدان ما، بازیگران منطقه و ایران باید دور میز بنشینیم و این چهار موضوع را به فرجامی برسانیم».

آقای مکرون گفته دیدارهای او با حسن روحانی و دونالد ترامپ در راستای تلاش‌ها برای گردآوردن همه دور میز مذاکره صورت می‌گیرد.

طرح حسن روحانی

حسن روحانی پس از ورود به نیویورک به خبرنگاران گفته «امیدواریم در شرایط حساسی که امروز منطقه ما می‌گذراند بتوانیم پیام ملت‌های منطقه که پیام صلح و پایان هرگونه مداخله‌جویی در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است را به گوش جهان برسانیم».

چیزهای زیادی در پیوند با ایران در حال وقوع است؛ بسیار بیشتر از آن‌چه در جریان هستید.
دونالد ترامپ

اظهارات آقای روحانی در مورد «پیام ملت‌های منطقه» در حالی‌ست که روابط تهران با ریاض و متحدان آن با بحرانی شدید روبه‌رو است و عربستان، بحرین و امارات اعلام کرده‌اند به ائتلاف دریایی آمریکا در آب‌های جنوبی ایران می‌پیوندند.

آمریکا، ایران را «دلیل اصلی» بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌داند و جمهوری اسلامی را «مهم‌ترین دولت حامی تروریسم» می‌نامد. تهران این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

در هر حال رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده می‌خواهد در مورد طرحی با نام «ابتکار صلح هرمز» در سازمان ملل سخنرانی کند.

او گفته «این طرح درباره یک همکاری جمعی در منطقه خلیج فارس است».

سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه، یک روز پس از سخنرانی دونالد ترامپ، انجام خواهد شد.

رویترز، ایرنا، توئیتر/ت, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *