حسن روحانی در سازمان ملل: پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۳

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه سوم مهرماه در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «خاورمیانه در آتش جنگ و خونریزی، اشغال‌گری و تعصبات مذهبی و فرقه‌ای و افراط‌گرایی می‌سوزد».

حسن روحانی می‌گوید که «بزرگ‌ترین قربانی خاورمیانه مردم فلسطین هستند» و با انتقاد از طرح دولت آمریکا برای صلح خاورمیانه گفت که «طرح‌هایی مثل معامله قرن محکوم به شکست است». ‎

به گفته وی، «کمک‌های جمهوری اسلامی در حوزه تامین امنیت و مقابله با تروریسم و همکاری با روسیه و ترکیه در مورد بحران سوریه و ارائه طرح صلح برای بحران یمن و گفت‌وگوهای سازنده با کشورهای اروپایی، بر عکس طرح‌های ویرانگر آمریکا بوده است». ‎

رئیس‌جمهوری اسلامی از دولت آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه تهران انتقاد کرد و گفت واشینگتن با «تهدید دیگر ملت‌ها تلاش کرده است که ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند و با سواستفاده از نظام بانکی به راهزنی بین‌المللی دست زده است».

خاورمیانه «بر لبه پرتگاه ایستاده» و «یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد».
حسن روحانی

ایالات متحده اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

از آن زمان تنش بین دو کشور افزایش یافته و به نگرانی‌ها از بروز یک درگیری اتفاقی و تبدیل به آن یک جنگ تمام عیار دامن زده است.

«صبر ایران حدی دارد»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بر همگان ثابت شده که آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهدات خودش ناتوان است. ما هنوز بر عهد خود به برجام بر جای مانده‌ایم اما صبر ایران هم حدی دارد».

رئیس‌جمهوری ایران رویکرد دولت آمریکا را «تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان» توصیف کرد و گفت: «پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است».

آقای روحانی گفت تنها راه برای مذاکره، «بازگشت به تعهدات» است و اگر دولت آمریکا به اسم برجام حساسیت دارد،‌ به رسم آن بازگردد.

او در توضیح بیشتر گفت که برای گفت‌وگو باید «به چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، متعهد باشید. تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفت‌وگو باز شود».

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه خطاب به آمریکا گفت: «اگر فقط یک خواسته از ایران دارید و آن، عدم ساخت و بهر‌ه‌گیری از سلاح هسته‌ای است»، چنین امری با نظارت آژانس بر برنامه‌ هسته‌ای ایران ممکن است.

او همچنین با کنایه به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «به جای نمایشِ مذاکره، به واقعیتِ مذاکره بازگردید. عکس یادگاری آخرین ایستگاهِ مذاکره است، نه اولین ایستگاه».

آقای روحانی گفت در حال حاضر اقتصاد ایران به «مسیر رشد و ثبات بازگشته» و «رشد تولید ناخالص داخلی ایران، بدون نفت، در ماه‌های اخیر، مجددا مثبت شده و تراز تجاری کشور، همچنان مثبت است».

او همچنین با اشاره به اینکه امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز «به شکل جدی در خطر قرار دارد»، از کشورهای دیگر دعوت کرد که ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز بپیوندند.

او هدف از تشکیل این ائتلاف را «ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه» توصیف کرد.

روحانی دو اصل بنیادین این ائتلاف را «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری ایران راه‌حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه را «دمکراسی در داخل و دیپلماسی در خارج» دانست و گفت: «امنیت را نمی‌توان خرید و توسط دولت‌های خارجی تأمین کرد».

وی در بخش پایانی سخنرانی‌اش هشدار داد که خاورمیانه «بر لبه پرتگاه ایستاده» و «یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد».

بر اساس پخش مستقیم سخنرانی حسن روحانی و سایت رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *