دروغ‌های بزرگ؛ روحانی در نیویورک چه گفت؟

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۵

«حسن روحانی» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست خبری خود سخنانی را بیان کرد که بخشهایی از آن دروغ مسلم و بخشهایی هم قلب واقعیت یا بازی با کلمات بودند. حسن روحانی روز پنجشنبه درحالی به تهران بازگشت که رییسجمهوری فرانسه تلاش میکرد او را به دیدار با «دونالد ترامپ» راضی کند. رییس جمهوری ایران اما سعی میکرد تقصیر انجام نشدن این دیدار را به گردن امریکا بیاندازد درحالی که رهبر جمهوری اسلامی برای این دیدار به او اجازه نداده بود. این تنها جعل واقعیت از طرف روحانی نبود.

رشد اقتصادی منفی

«حسن روحانی» در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان را همراه با کاهش مستمر نرخ تورم تجربه کرد و امروز هم علی‌رغم التهابات ناشی از عوامل خارجی در یک سال و نیم گذشته، بار دیگر به مسیر رشد و ثبات بازگشته است. رشد تولید ناخالص داخلی ایران بدون نفت در ماه‌های اخیر مجددا مثبت شده و تراز تجاری کشور هم‌چنان مثبت است.»

این سخنان در حالی از سوی رییس جمهوری ایران بیان شد که براساس گزارش «مرکز آمار ایران»، رشد اقتصادی کشور در زمستان پارسال نسبت به دور مشابه سال ۱۳۹۶ حدود ۸٫۴ درصد افت داشته ‌است. رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن نفت نیز منفی ۴٫۱ درصد بوده ‌است.
بر اساس برآورد «صندوق بین‌المللی پول»، انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ به منفی ۶ درصد برسد.

برجام حداقل یا حداکثر؟

حسن روحانی در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «برجام» را «حداقل» توافق جمهوری اسلامی و غرب خواند و از امکان توافق حداکثری سخن گفت. براساس شواهد و سخنان صریح رهبر جمهوری اسلامی، این توافق اما توافقی حداکثری بوده و آیت‌الله «علی خامنه‌ای» هر توافق دیگری را ممنوع اعلام کرده و حتی برجام را نیز «خسارت محض» خوانده است.

حسن روحانی در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «اگر به حداقل‌ها قانع هستید، ما هم به حداقل‌ها بسنده می‌کنیم. برجام حداقل بود؛ چه برای شما و چه برای ما. اما اگر بیشتر می‌خواهید، باید بیشتر بپردازید. اگر بر سر حرفِ خود هستید و فقط یک خواسته از ایران دارید و آن عدم ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای است، این با نظارت آژانس و بالاتر از آن، فتوای رهبری ایران حاصل است. فقط کافی است به جای نمایشِ مذاکره، به واقعیتِ مذاکره بازگردید. عکس یادگاری، آخرین ایستگاهِ مذاکره است، نه اولین ایستگاه.»

رهبر جمهوری اسلامی اما بارها تاکید کرده که به درخواست امریکا برای مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای پاسخ رد داده است. اعضای تیم مذاکره اتمی ایران، از جمله «عباس عراقچی» نیز اعلام کرده‌اند که تنها درباره برجام حق مذاکره داشته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه در جدیدترین سخنان خود، راه مذاکره با امریکا و اسراییل را بست.

پایان داعش توسط جمهوری اسلامی؟

حسن روحانی در سخن‌رانی خود در سازمان ملل متحد هم‌چنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران فتنۀ داعش را به کمک ملت‌ها و دولت‌های همسایه خاتمه داد.»

این ادعا را «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی «قدس» سپاه پاسداران دو سال پیش مطرح کرد. او در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران، از پایان سیطره داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه در شهر «ابوکمال» خبر داده بود.
در این میان، به جز این که داعش هم‌چنان در بخش‌هایی از عراق و سوریه قدرت دارد، محدود کردن مبارزه با داعش به جمهوری اسلامی، ادعایی است که تنها شاهد آن خود مقامات جمهوری اسلامی است.

تحریمها پیش شرط نیستند

حسن روحانی در مصاحبه مطبوعاتی خود، تحریم‌های امریکا را به عنوان پیش‌شرط دولت ترامپ برای مذاکره با ایران دانست و گفت جمهوری اسلامی تحت فشار مذاکره نمی‌کند. این در حالی است که تحریم‌ها تنها می‌توانند تلاش امریکا برای راضی کردن ایران به مذاکره تعبیر شوند نه پیش‌شرط. چرا که مقامات امریکا تاکنون از تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط مذاکره با ایران نام نبرده‌اند.

در مقابل، حسن روحانی تاکنون چندین بار برداشته شدن تحریم‌ها را پیش‌شرط مذاکره با امریکا اعلام کرده است. هر چند مشخص نیست که اگر امریکا تحریم‌ها را نیز بردارد، رهبر جمهوری اسلامی به او اجازه مذاکره بدهد.

او گفته است: «امریکا باید سیاست مذاکره و سیاست منطق و سیاستی که به نفع ملت امریکا و جهان است را انتخاب کند و در شرایطی که آن پیش‌شرط‌های غلط را بردارد، امکان مذاکره با امریکا وجود دارد.»

این سخنان حسن روحانی در حالی بیان شده‌اند که جمهوری اسلامی درخواست قبلی دولت ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط را رد کرده است و حتی در زمان «باراک اوباما» نیز که امریکا تحریم‌ها را تعلیق کرده بود، مذاکره‌ای بین دو کشور انجام نشد.

نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان

در حالی که نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی با افتخار از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سخن می‌گویند، حسن روحانی ادعا می‌کند ایران در این حمله‌ها نقشی نداشته است.

حسن روحانی گفت: «]در این حادثه[ ایران نه سر پیاز است و نه ته پیاز.»
با وجود این، تعدادی از امامان جمعه ایران حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را واکنشی به اقدامات این کشور و امریکا علیه جمهوری اسلامی دانسته بودند.

«هاشم حسینی بوشهری»، امام جمعه قم در خطبه‌های روز جمعه ۲۹ شهریور خود گفته بود: «آن روزی که مسوولان ما اعلام کردند اگر نفت ما صادر نشود، هیچ نفتی از خلیج‌فارس صادر نخواهد شد، آن‌ها خیال می‌کردند ما تنگه هرمز را می‌بندیم.»

او اضافه کرده بود: «لازم نیست ما تنگه هرمز را ببندیم، امروز جبهه مقاومت به این بلوغ رسیده است که چه گونه ضربه بر شما وارد کند و دیدید که ضربه وارد کردند.»

در همان روز «احمد علم‌الهدی»، امام جمعه مشهد نیز گفت: «ایران امروز یک مرز جغرافیایی و محصور در منطقه‌ای جغرافیایی نیست بلکه ایران امروز همان جریان مقاومت در منطقه است.»

او افزود: «حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین همه ایران است و ایران یک مرز جغرافیایی نیست.»

تشکیل ائتلاف صلح یا حمله به نفتکشها

حسن روحانی با طرح تامین امنیت منطقه خلیج فارس، به سازمان ملل رفت اما او پیش از این تهدید کرده بود که اگر ایران نتواند نفت خود را به دلیل تحریم‌ها صادر کند، دیگر کشورها نیز نخواهند توانست.

این تهدید را دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز تکرار کرده بودند؛ از جمله «علیرضا تنگسیری»، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران. او گفته بود ایران تا زمانی امنیت تنگه هرمز را تامین می‌کند که نفت خود را صادر کند.

پس از این سخنان مقامات جمهوری اسلامی نیز حمله به چند نفت‌کش در خلیج فارس رخ داد.

آزادی نزار زکا هدیه به لبنان بود یا امریکا؟

حسن روحانی درباره آزادی «نزار زکا»، تبعه لبنانی نیز گفت توپ در زمین امریکا است. او هم‌چنین گفت که مقامات امریکا به جای این که به وعده خود درمورد اقدام متقابل عمل کرده و چند نفر ایرانی را آزاد کنند، فقط به تشکر از ایران اکتفا کردند.

در حالی روحانی این سخنان را گفت که پیش از آن، سخن‌گوی شورای عالی امنیت ملی ایران نقش احتمالی واشنگتن در آزادی نزار زکا را رد کرده بود.

«کیوان خسروی»، سخن‌گوی شورای امنیت ملی ایران به پایگاه «العهد» لبنان گفته است: «هیچ کشور سومی در آزادی زکا نقش نداشت و این اقدام صرفاً بنا به درخواست میشل عون، رییس جمهوری لبنان و وساطت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام شد.»

مشکل با عربستان، موضوعی قدیمی یا تنها درباره یمن؟

حسن روحانی در مصاحبه مطبوعاتی خود با تعدادی از خبرنگاران گفت: «مشکل ما با عربستان، عمدتا به یمن بر می‌گردد و اگر در آن‌جا آتش‌بس شود، حل مشکل ما با عربستان سرعت می‌یابد.»

مشکل ایران و عربستان اما پیش از درگیری‌ها در یمن و حتی «بهار عربی» و در دولت «محمود احمدی‌نژاد» تشدید شد و بر خلاف سخنان روحانی، موضوع آن تنها یمن نیست. روحانی در این میان تنها به یمن اشاره کرده و از درگیری دو کشور درباره سوریه سخن نگفته است.

ایران‌وایر:حسام قناطیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *