دو نشست مخالفان جمهوری اسلامی در لندن برگزار شد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۸

شهر لندن در روزهای شنبه و یکشنبه، میزبان دو نشست جداگانه جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی است.

حسن شریعتمداری، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی از چهره‌های اصلی شورای مدیریت گذار است

در این شهر، حزب مشروطه ایران، شاخه لیبرال دموکرات، نشستی با عنوان «ایران همه آن چیزیست که داریم» برگزار کرده‌است. همچنین نشست «شورای مدیریت گذار از جمهوری اسلامی» برگزار شده‌است.

حزب مشروطه ایران، شاخه لیبرال دموکرات، بیش از دو دهه قدمت دارد و شورای مدیریت گذار، یک تشکل سیاسی جدید مخالف جمهوری اسلامی است.

دست‌اندرکاران شورای مدیریت گذار می‌گویند این شورا در جهت گذار از حکومت جمهوری اسلامی و استقرار یک نظام سیاسی دموکرات و سکولار در ایران تلاش می‌کند.

حسن شریعتمداری، مهران براتی، شهریار آهی و شماری دیگری از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، از جمله اعضای شورای مدیریت گذار هستند.

حسن شریعتمداری در نشست اعلام موجودیت شورای مدیریت گذار: مذاکره با همسایگان ایران را شروع می‌کنیم


شورای مدیریت گذار، یک تشکل سیاسی جدید مخالف جمهوری اسلامی در نشست دو روزه اعلام موجودیت خود در لندن اعلام کرد که به‌زودی مذاکرات خود با همسایگان ایران برای ایجاد خاورمیانه‌ای امن و عاری از رقابت‌های مخرب شروع خواهد کرد.

به گزارش دویچه وله ، حسن شریعتمداری، دبیرکل این تشکل سیاسی گفت: «ملت ما هیچ خصومت و دشمنی و کینه‌ای، با هیچ دولت و ملتی از جمله آمریکا، اسرائیل و اعراب ندارد.»

او گفت: «بازار مشترک خاورمیانه‌ای، مرکب از ترکیه، اعراب، اسرائیل و ایران می‌تواند پایه‌های واقعی همکاری‌های منطقه‌ای را گسترش دهد و به صلح و امنیتی که تجارت و صنعت بدان نیازمند است بیفزاید.»

مهران براتی، دبیر کارگروه سیاست خارجی شورای مدیریت گذار نیز در همین زمینه گفت این شورا به زودی نمایندگانی به کشورهای همسایه ایران، اروپا و آمریکا می‌فرستد تا شرایط و روابط ایران پس از جمهوری اسلامی را با آنها به بحث بگذارد.

او گفت این هیئت‌های نمایندگی نه تنها فعالان سیاسی خارج از کشور، بلکه مبارزان مدنی در داخل کشور را که با این شورا در ارتباط هستند، نمایندگی می‌کند.

شورای مدیریت گذار خود را چتری فراگیر برای همه ایرانیانی معرفی کرده است که با وجود تعلق به افق‌های سیاسی و فرهنگی متفاوت، خواهان گذار بدون قید و شرط از جمهوری اسلامی هستند و دل در گرو استقرار آزادی، دموکراسی و حقوق بشر دارند.

در جریان نشست دو روزه شورای مدیریت گذار در روزهای ششم و هفتم مهرماه (۲۸ و ۲۹ سپتامبر) در لندن، حسن شریعتمداری دبیرکل این شورا گفت: «ما می‌خواهیم جمهوری اسلامی برود و کسی هم این دغدغه را نداشته باشد که پس از رفتن جمهوری اسلامی چه بر سر مردم و کشور می‌آید.»

او گفت: «ما برای پیوستن به کاروان بشری، گریزی جز گذار از کلیت این حاکمیت نداریم. قانون اساسی جمهوری اسلامی، توحش را لباس قانون پوشانده و بر طبق اصول بنیادین خود، تحجرو تبعیض را به درازای تاریخ، ابدی کرده است.»

شریعتمداری گفت: «انتخاب ملت برای ما روشن است. این انتخاب ملی، گذار از این سیستم قرون وسطایی است. ما نیز صدای رسای این ملت هستیم. با آنان و در کنار آنان می‌باشیم و وظیفه ما کمک به آنان در این گذار ضروری و تاریخی است.»

او گفت: «شورای گذار در قامت یک جایگزین حاکمیت موجود، سعی می‌کند تا آیینه‌ای تمام‌نما از جامعه ایران باشد. شورای گذار می‌خواهد تبلورعینی این تنوع فرهنگی و قومی و زبانی باشد.»

کاوه موسوی، مشاور حقوقی شورای مدیریت گذار نیز در سخنان خود نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران و بسیج را خطاب قرار داد و به آنان گفت: «حکومت آینده از قانون جنایت بین‌المللی پیروی خواهد، دادگاه‌های فردا، دادگاه‌های خلخالی‌وار نخواهد بود، و اگر اعضای نیروهای سرکوبگر تا فرصت باقی است به آغوش ملت بازگردند، مطمئن باشند که از این امنیت برخوردار خواهند بود.»

در ادامه این نشست پیام‌های شماری از چهره‌های سیاسی و مدنی پخش شد. رضا پهلوی، شیرین عبادی، مهرانگیز کار، حشمت‌الله طبرزدی، اسماعیل نوری‌علا و منصور اسانلو از جمله کسانی بودند که در پیام‌‌های خود ضمن تبریک شروع به کار این شورا برای برای آن آرزوی موفقیت کردند.

رضا پهلوی در پیام خود گفت: «بسیاری از مردم از من می‌پرسند که آیا اپوزیسیون برای نجات مملکت متحد خواهد شد؟ من فکر می‌کنم چنین اقداماتی گامی است مثبت در جواب دادن به این سوال.»

با این حال، برخی از تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی دیگر از راه‌اندازی این شورا و یا اهداف آن انتقاد کرده‌اند. کوروش زعیم، عضو جبهه ملی در پیامی گفته است که به دلیل تاکید شورای مدیریت گذار بر فدرالیسم و مسایلی مانند آموزش به زبان مادری، جبهه ملی پیامی برای آغاز به کار این تشکل نمی‌فرستد.

در نشست دو روزه شورای مدیریت گذار، یاد زندانیان سیاسی و نیز سحر خدایاری، معروف به دخترآبی، گرامی داشته شد و نگین وزیری، هنرمند مقیم ایتالیا نمایشی کوتاه را به یاد او اجرا کرد و پس از آن، شهریار آهی، فریدون احمدی، ناهید بهمنی، مهران براتی، گلاله شرفکندی، محسن سازگارا، کاوه موسوی، فریدون خاوند و ضیا صدرالاشرافی به عنوان دبیران کارگروه‌های مختلف، دیدگاه‌ها و نظرات این شورا در حوزه‌های مختلف از جمله رفع تبعیض ملی، رفع تبعیض جنسیتی، مقاومت مدنی و محیط زیست را اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *