سخنگوی دولت: سران برخی کشورها پیام‌هایی از سران عربستان آورده‌اند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۸

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در جریان نشست خبری امروز خود دربارهٔ خبر ارسال پیام از سوی سران عربستان به ایران گفت: «خبر، خبر درستی است.»

او افزود:‌ «پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.»

ربیعی بیان کرد: «پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده‌است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.»

او توضیح دیگری در مورد حامل این پیام‌ها و محتوای آن نداد.

در همین روز عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در مورد سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، به عربستان و تلاش عراق برای کاهش تنش بین تهران و ریاض اظهار کرد: «ما ازهرگونه تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم و بارها اعلام کرده‌ایم آمادگی داریم که اگر اختلافی وجود دارد آن را رفع کنیم ولی به نظرمی‌رسد که طرف مقابل براساس برخی از محسابات یا توهمات این آمادگی را ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر عادل عبدالمهدی به تهران گفت: «اگر ایشان بخواهند به تهران بیایند قدمشان روی چشم ولی در مورد انجام این سفر چیزی هنوز قطعی نشده‌است.»

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در مصاحبه تازه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس در مورد افزایش تنش‌ها در پیوند با تهران و وقوع یک درگیری نظامی احتمالی هشدار داد و گفت که حل‌وفصل سیاسی و صلح‌آمیز مسائل به‌مراتب بهتر از درگیری نظامی است.

تنش‌های بین ایران و عربستان پس از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، بالا گرفته است.

حوثی‌های یمن بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ و گفتند این حملات را با استفاده از ده پهپاد انجام داده‌اند، اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

ولیعهد عربستان روز سوم مهرماه به وزیر دفاع آمریکا گفته بود که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو «تنشی خطرناک برای همه جهان به شمار می‌رود و لازم است برای حفظ صلح و امنیت بین المللی در قبال آن قاطعانه موضع‌گیری کرد.»

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، نیز روز ۳۰ شهریور، گفته بود اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض پاسخ درخوری به آن خواهد داد.

منابع: ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *