حسن روحانی: در نیویورک درباره چارچوب اجلاس ۱+۵ توافق شد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۹

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید در جریان سفر به نیویورک، درباره چارچوب جلسه ۱+۵ بین هفت کشور طرف مذاکره در برنامه هسته‌ای ایران توافق صورت گرفته است.

حسن روحانی روز دوشنبه هشتم مهرماه پیش از سفر به ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگاران، این توافق را «گام و قدم مهم» توصیف کرد که به گفته او، می‌تواند «به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند».

آقای روحانی وعده داده است که در جلسه روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه هیات دولت ایران در این باره بیشتر توضیح خواهد داد.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفته است «باید بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می توان این را در شرایط بهتر آماده کرد».

آقای روحانی طی ماه‌های گذشته چندین بار از دولت آمریکا خواست که «توبه» کند تا شرایط مذاکره فراهم شود. او شرط توبه آمریکا را برداشتن تحریم‌ها اعلام کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران گفته است اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، امکان گفت‌وگو بین تهران و واشینگتن در چارچوب جلسات ۱+۵ وجود دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز روز ۲۶ شهریور، مذاکره با دولت دونالد ترامپ را تنها در قالب گروه ۱+۵ و در صورت بازگشت آمریکا به برجام میسر دانست.

او گفت: «چنانچه آمریکا به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند.»

اما نشست کشورهای ۱+۴ که حسن روحانی به آن اشاره کرده است، روز سوم مهرماه امسال با حضور وزیران خارجه ایران، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و نماینده وزارت خارجه بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

گاردین: هشدار به ایران در مورد احتمال خروج اتحادیه اروپا از برجام

پس از پایان این نشست، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت چالش‌ها برای حفظ برجام بیشتر شده است و بار دیگر از تهران خواست که به اجرای کامل برجام بازگردد.

در همین حال، روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنجم مهرماه در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داد که اتحادیه اروپا در نیویورک «به طور خصوصی»، در مورد خروج خود از برجام به جمهوری اسلامی هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های اروپایی به ایران گفته‌اند که اگر گامی دیگر از طرف ایران برداشته شود، این اتحادیه «وادار به» کناره‌گیری از توافق اتمی خواهد شد.

ایران از ۱۸ اردیبهشت امسال،‌ همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، در اعتراض به «کم‌کاری اروپا» در نجات این توافق، سه بار اقدام به توقف برخی از تعهدات اتمی‌اش کرد.

سومین مرحله از این اقدام، موسوم به «گام سوم»، در نیمه دوم شهریورماه انجام شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش تأیید کرد که ایران اکنون سرگرم نصب سانتریفوژهای پیشرفته است و با این کار تعداد سانتریفوژهای پیشرفته ایران برای غنی‌سازی اورانیوم «دو برابر» می‌شود.

موعد گام چهارم ایران نیمه آبان‌ماه آینده است.

بر اساس گزارش‌های ایرنا، گاردین، رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *