کارزار جهانی در دفاع از سه عضو کانون نویسندگان ایران

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۹

صدها نفر از نویسندگان ایران با امضای طوماری اعتراض خود را به احکام دادگاه انقلاب تهران علیه سه نویسنده و شاعر عضو کانون نویسندگان ایران (بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) اعلام کرده‌اند.

مبتکران و امضاکنندگان این طومار خواستار لغو احکام صادره علیه این سه نویسنده و شاعر شده اند و نگرانی خود را از تشدید برخوردهای امنیتی با نویسندگان کشور ابراز نموده اند.

به گزارش رادیو فرانسه، شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک از آقایان بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) را به تحمل شش سال زندان محکوم کرده است.

امضاکنندگان این طور از جمله گفته اند: گرچه صدور و اجرای این قبیل احکام علیه نویسندگان و هنرمندان کم سابقه نیست، اما دلایل صدور آنها نشانی دیگر از افزایش تهدید و فشار بر اهل قلم در ایران است.

آنان نوشته اند: “اگر انتشار نشریه و تالیف کتاب و رفتن بر سر مزار نویسندگان و هنرمندان جرم امنیتی تلقی شود، چنان‌که در باره‌ی این سه نویسنده شده است، آن‌گاه به صلاحدید نهادهای امنیتی و قضایی در هر نویسنده‌ی مستقل یک مجرم “کشف” خواهد شد. امنیتی کردن عرصه‌ی ادبیات و هنر نابود کردن امنیت فعالان این عرصه و بر باد دادن اندک توش و توان باقی‌مانده‌‌ی آن است و این اگر برای صاحبان قدرت مهم نیست برای ما نویسندگان و مخاطبان ادبیات آزاد مهم است؛ مهم است که بالای سر خود شمشیرِ داموکلسِ حکم زندان و توقیف و تبعید نداشته باشیم؛ مهم است که آفرینندگان ادبیات و هنر انسان‌هایی برخوردار از آزادی بیان باشند؛ زیرا خلاقیت بر پهنه‌ی آزادی شکوفا می‌شود.”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *