امیر خجسته,نماینده مجلس: ۱۰۰ میلیون دلار در سنگال سرمایه‌گذاری کردیم ولی خودرویی تولید نشد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۰

امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس، به خبرگزاری فارس گفته است شرکت ایران‌خودرو ۱۰۰ میلیون دلار در سنگال سرمایه‌گذاری کرده ولی «هیچ تولید و منفعتی» نداشته است.

به گفته این نماینده مجلس، ایران‌خودرو کماکان برای این سرمایه‌گذاری «هزینه‌های مالی» می‌پردازد و «این هزینه‌ها روی خودروهای تولیدی سرشکن می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود قیمت خودرو بالا برود».

موضوع سرمایه‌گذاری در سنگال به آبان ۱۳۸۵ باز می‌گردد. در آن زمان دولت سنگال اعلام کرد که شرکت ایران خودرو موافقت کرده که در قالب یک شرکت ایرانی-سنگالی، در یک بازه زمانی ۱۶ ماهه، تولید خودروهای مدل سمند را در این کشور آغاز کند.

شرکت ایران خودرو ۶۰ درصد سهام این شرکت را در اختیار داشت ولی پس از تاسیس کارخانه خودروسازی مشخص شد سیستم برق سنگال قادر به تأمین برق کارخانه نیست و پروژه کاملا شکست خورد.

این نماینده مجلس همچنین خبر داده که شرکت سایپا نیز «۱۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد» و «۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی تسهیلات به بانک‌ها» دارد.

به گفته آقای خجسته، شرکت سایپا ۵۰ میلیون دلار از دولت طلب دارد ولی نمی‌تواند آن را وصول کند و «زیان این شرکت از سرمایه‌اش بیشتر است».

وی گفته است ایران‌خودرو و سایپا، ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

مجلس ایران یک هیات تحقیق و تفحص از عمکرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل داده است. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا زیرمجموعه این سازمان هستند.

نکته جالب توجه اینکه محمد عزیزی، عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس، روز ۳۰ مرداد امسال به همراه فریدون احمدی، نماینده زنجان به اتهام «اخلال در بازار خودرو» بازداشت شد و پس از سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *