“گردن‌کلفت”های ایران و آمریکا, محمدجواد اکبرین

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۱

نماینده همدان می‌گوید «سال۸۵ ایران‌خودرو ۱۰۰میلیون دلار در سنگال سرمایه‌گذاری کرد. پروژه شکست خورد، ضررش را روی قیمت خودرو سرشکن کردند و خودرو گران شد». چون بعدا فهمیدند سیستم برق سنگال قادر به تأمین برق کارخانه نیست!

▪سال ۸۵ همان سالی بود که قرار شد فوری روابط جدیدی با بخش دیگری از جهان داشته باشند و بزنند توی سر غرب و غربزده‌ها. برای این کار آنقدر عجله داشتند که حتی از این تحقیق بدیهی هم گذشتند که سیستم برق کشوری که دارند در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند قادر به تأمین برق این پروژه هست یا نه؟

▪هنوز عرق مبتکران این شاهکار خشک نشده بود که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت ۱۰هزار خانه در ونزوئلا بسازد؛ پروژه‌ای که هم در ایران مبهم بود هم در ونزوئلا. معترضان ونزوئلایی می‌گفتند زد و بندهای فاسد مالی در دو طرف این ماجرا وجود دارد «وگرنه هزاران شرکت ساختمانی ونزوئلایی هستند که می‌توانند همین کار را انجام دهند». دو ماه پیش عبدالرضا مصری، سفیر وقتِ ایران در ونزوئلا اعتراف کرد که: «چاوز پروژه‌هایی به ایران می‌داد خارج از مناقصه و چارچوب‌های دولتی» (۱۱مرداد۹۸)

▪۱۰سال بعد نماینده رشت در مجلس اعلام کرد که دقیقا در همین سالهای سنگالی و ونزوئلایی، جیب ایرانی بود که خالی می‌شد و «بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان از کشور خارج و در مواردی به حساب‌های شخصی افراد واریز شد». (۲۰تیرماه ۹۶)
با این گذشته، بهتر می‌توان فهمید که چرا آقای خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی حرم امام رضا گفته بود: «تحریم به سود ما تمام شد… و ما باید از آمریکایی‌ها از این بخش تشکر کنیم». (۱فروردین۸۸)

▪او دقیقا می‌داند کجا باید از آمریکا تشکر کند؛ وگرنه می‌توان به او یادآوری کرد که هفته گذشته سه کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا از دولت ترامپ رسما خواست همه اسناد و مدارک مرتبط با «یکی از رفتارهای غیرقانونی ترامپ» را در اختیار کنگره بگذارد. دولت ترامپ هم گفت در برابر «گردن‌کلفتی کنگره» می‌ایستد! سال۸۲ مجلس ششم به رفتار غیرقانونی رهبری اعتراض کرد. خامنه‌ای هم از شورای نگهبان خواست تا «گردن کلفت‌ها» را رد صلاحیت کند (۱۵بهمن۸۲) نمایندگان فردایش به او نامه نوشتند که “ما گردن‌کلفتیم یا کسی که قانون‌شکنی می‌کند؟” آن سال تمام نمایندگان مجلس ششمی که اعتراض کردند و به خامنه‌ای نامه نوشتند رد صلاحیت شدند. داور هم برای دستبوسی خدمت رهبر رسید و گزارش کار داد. تفاوتش اینجاست که اگر دعوای ترامپ و کنگره بالا بگیرد نمایندگان راههای مختلفی برای پیگیری دارند و سرانجام می‌توانند به داور مستقل شکایت کنند بدون اینکه ردصلاحیت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *