غرامت دولت بریتانیا به بانک ملت پرداخت شد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۲

غرامت دولت بریتانیا به بانک ملت، برای اعمال غیرقانونی تحریم علیه این بانک، پرداخت شده است.

به گزارش بی بی سی، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر حکومت اسلامی در لندن این خبر را تایید کرده است.

پیش از این چند خبرگزاری ایرانی هم با ارجاع به یک نامه بانک ملت به سازمان بورس در ایران از پرداخت این غرامت خبر دادند.

دو طرف به طور عمومی شرایط و مبلغ غرامت را منتشر نکرده‌اند، اما روزنامه تایمز، چاپ لندن، در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه از مبلغ ۱/۲۵ میلیارد پوندی پرونده غرامت خبر می‌دهد.

تایمز نوشته است که بریتانیا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران این مبلغ را از طریق “کشور ثالث” به بانک ملت داده است.

بین دو کشور هنوز مسائلی چون طلب چند صد میلیونی ایران بابت یک خرید نظامی پیش از انقلاب و زندانی‌های دوتابعیتی و غیرایرانی، از جمله نازنین زاغری-رتکلیف، باعث اختلاف است.

روزنامه تایمز به نقل از منابع دولتی نوشته که بعید است پرداخت غرامت به بانک ملت تاثیری بر پرونده طلب خرید تانک‌ها یا سرنوشت نازنین زاغری داشته باشد.

این روزنامه در عین حال احتمال داده که پرداخت این مبلغ به بانک ایرانی احتمال واکنش منفی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را برای بریتانیا به دنبال دارد.

غرامت اولیه‌ای که بانک ملت درخواست کرده بود بیش از سه میلیارد پوند بود.

بانک ملت از وزارت دارایی بریتانیا شکایت کرده بود که با اعمال تحریم علیه آن باعث ضرر و زیانش شد.

دادگاه عالی بریتانیا شش سال پیش با این استدلال که بانک ملت دولتی نبوده و سندی مبنی بر کمکش به برنامه هسته‌ای ایران پیدا نشده، تحریم آن توسط بریتانیا را غیرقانونی دانست.

در آن مقطع ایران علاوه بر تحریم‌های یکجانبه آمریکا، با تحریم‌های مالی و نفتی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبرو بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *