علی اکبر صالحی: ظرف دو یا سه هفته آینده از زنجیره ۳۰ تایی «آی‌‌آر-۶» رونمایی می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۶

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه ۱۵ مهرماه از رونمایی از زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای «آی‌‌آر-۶» ظرف دو تا سه هفته آینده خبر داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، ایران متعهد شده است که بیش از ۳۰ سانتریفیوژ پیشرفته «آی‌‌آر-۶» به کار نگیرد و این ممنوعیت تا سال ۲۰۲۳ (چهار سال دیگر) ادامه دارد .

علی اکبر صالحی می گوید، تولید اورانیوم غنی شده بالای ۳ و نیم درصد به دوره قبل از برجام بازگشته‌ است.

آمریکا سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را بازگرداند. آمریکا خواهان توافقی جامع‌تر است که علاوه بر آینده برنامه هسته‌ای ایران شامل فعالیت های منطقه‌ای این کشور باشد.

به دنبال تحریم‌های گسترده آمریکا، فروش نفت ایران با مشکلات مواجه شده است. ایران پیشتر به کشورهای اروپایی حاضر در برجام هشدار داده بود در صورتی که نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره ببرد، تعهدات خود در چارچوب این توافق را کاهش خواهد داد.

آژانس در ۱۸ شهریور ماه طی بیانیه‌ای گفته بود در ایران «تعداد ۲۲ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر-۴، یک آی‌آر-۵، ۳۰ دستگاه آی‌آر-۶ یا نصب شده یا در حال نصب هستند».

افزایش «تولید اورانیوم»

رئیس سازمان اتمی در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفته است: «تولید اورانیوم غنی شده بالای ۳ و نیم درصد بسیار بالا رفته و به روزی ۵ تا ۶ کیلو رسیده است؛ این یعنی ما به دوره قبل از برجام بازگشته‌ایم.»

علی اکبر صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های گام چهارم ایران در ادامه کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: صحبت در این باره زودهنگام است و در حوزه مسئولیت ما نیست، اما برای هر تصمیمی که گرفته شود آماده هستیم.

آقای صالحی همچنین از راه اندازی قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک تا دو هفته آینده خبر داد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران هم روز ۱۶ شهریور اعلام کرده بود سانتریفیوژهای جدید چند برابر سانتریفیوژهای فعلی ظرفیت دارند که سانتریفیوژ «آی آر-۶» یکی از آنها است.

وی گفته بود که راه‌اندازی زنجیره ۲۰ تایی «آی‌آر-۴» و «آی‌آر-۶» انجام شده است و گازدهی زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژهای «آی‌آر- ۵» نیز حدود دو ماه دیگر انجام می‌شود.

به گفته آقای کمالوندی، این اقدامات در جهت «تحقیق و توسعه» انجام شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز ۱۰ مهر، گفته بود که تهران «کاهش تعهدات» خود در برجام را «با جدیت کامل» ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت امسال در سه مرحله با گازدهی به سانتریفوژهای نسل جدید، پایبند نبودن به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده (سقف سیصد کیلوگرم) و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد، اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

مهلت ایران برای انجام گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای، ۱۵ آبان به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه فرانسه هم پیشتر هشدار داده بود اقدام ایران در کاهش تعهداتش «خطر افزایش تنش را بیشتر خواهد کرد»

با استفاده از صدا و سیما، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *