فرهاد دژپسند: بیش از نیمی از ارز صادراتی به کشور باز نگشته است

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۶

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید طی ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده و تنها ارز ۲۷ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرهاد دژپسند گفته است تنها ارز ۴۵ درصد از صادرات به کشور بازگشته است.

گمرک ایران از ابتدای سال جاری هیچ آماری از وضعیت بازرگانی کشور منتشر نکرده است، اما آمارهای پارسال نشان می‌دهد که ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۷ انجام شده است.

اگر ایران طی ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار صادرات کالا داشته باشد، در واقع صادرات غیرنفتی ایران در نیمه اول سال جاری حدود ۱۶ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار بوده است.

فرهاد دژپسند گفته است تنها ارز ۴۵ درصد از صادرات به کشور بازگشته است.

آمارهای گمرکی نیمه اول پارسال حاکی است که این رقم ۲۳ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب، صادرات غیرنفتی ایران در نیمه اول سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی میزان فرار مالیاتی در کشور را نیز عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفت دلیل گسترده بودن دامنه این عدد تفاسیر مختلفی است که از فرار مالیاتی وجود دارد، زیرا احتمال دارد یک مالیات معوق شده باشد یا بنا به دلایل دیگری دریافت نشود که اینها جدا از فرار مالیاتی محاسبه خواهند شد.

بانک مرکزی ایران از آذرماه پارسال انتشار هرگونه گزارش درباره عملکرد بودجه، از جمله مالیاتها را متوقف کرده است، اما آخرین گزارش این نهاد مالی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ کلا ۷۷ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شده، در حالی که مصوبه بودجه برای این دوره زمانی ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

بدین ترتیب، تقریبا ۷۲ درصد از مالیاتی که در بودجه سال ۹۷ برای نه ماهه ابتدایی سال پیش‌بینی شده بود، تحقق یافته است.

دژپسند همچنین گفت بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در هفته‌های پیش‌رو موضوع معافیت مالیاتی صادرکنندگان را بررسی می‌کنند.

بگفته وی، تا پیش از دوران تحریم صادرکنندگان ۳۰ روز زمان داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود معافیت‌های مالیاتی قید شده در قانون را دریافت کنند، اما در ماه‌های گذشته و با توجه به مشکلات حاصل از تحریم، این زمان به چهار ماه افزایش یافته است. وی گفت بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا صادرکنندگان در صورت ارائه مدارک لازم پس از چهار ماه نیز بتوانند تسهیلات مالیاتی را دریافت کنند.

منابع: ایسنا، گمرک ایران، بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *