صاحبان قدرت سالانه ۴۰ میلیارد دلار از ایران خارج می کنند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۷

سامانۀ خبری “ابزرواتور مغرب و آفریقا” به نقل از منابع رسمی و نزدیک به دولت ایران فاش کرد که طی پنج سال گذشته صاحبان قدرت و سرمایه در ایران سالانه حدود ٣٠ تا ۴۰ میلیارد دلار پول را به خارج جهت سرمایه گذاری در کشورهای امارات، ترکیه، گرجستان… منتقل کرده اند.

همین منبع می افزاید که غالب این پول ها صرف خرید املاک یا بانک های خارجی شده است. روزنامۀ “آرمان” چاپ ایران ماه گذشته با انتشار این خبر تصریح نمود که این پول معادل درآمد سالانۀ نفتی کشور در وضعیت عادی یعنی در فقدان تحریم های آمریکا است.

“ابزرواتور مغرب و آفریقا” تصریح می کند که اقلیت ناچیزی از محافل قدرت و رهبران حکومت اسلامی ایران به طرز افسارگسیخته ای پول ها و سرمایه های خود را از کشور خارج می کنند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در مرداد ماه گذشته در مصاحبه ای با رسانه های رسمی کشور با استناد به نظرسنجی های مراکز حکومتی گفت که ٩۵ درصد مردم ایران به وجود فساد در قدرت باور دارند. در نتیجۀ چنین فسادی سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران به بهانۀ واردات کالا از کشور خارج شد بی آنکه کالایی در ازای آن وارد کشور شود.

محمود بهمنی، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران، در تابستان گذشته گفت که فقط ۱۴۸ میلیارد دلار از دارایی های کشور در حساب های بانکی فرزندان رهبران جمهوری اسلامی ایران در بانک های خارجی سپرده گذاری شده اند. او همچنین اعتراف کرد که معادل دو سال از درآمدهای صادراتی ایران هرگز به کشور بازنگشتند.

پیشتر یکی از نمایندگان مجلس، محمدرضا بادامچی، گفته بود که در چهل سال گذشته ۲٠٠٠ میلیارد دلار پول و سرمایه وارد کشور شده بی آنکه کمترین بهبودی در وضعیت میلیون ها بیکار، گرسنه، بی سرپناه و کودکان کار در کشور به وجود آمده باشد.

ابزرواتور مغرب و آفریقا تصریح کرده است که در پی توافق اتمی با ایران طی سه سال به غیر از درآمدهای نفتی ۱۵٠ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شدۀ ایران در خارج در اختیار رهبران این کشور قرار گرفت، با این حال دو سوم جمعیت ایران همچنان زیر خط فقر زندگی می کنند.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *