سایت ردیابی کشتی‌ها: نفتکش سابیتی در حال بازگشت به خلیج فارس است, نفتکش ایرانی هدف دو حمله

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۹

تنکرترکرز، وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها، روز جمعه خبر داد که نفتکش سانحه‌دیده ایران در دریای سرخ در حال حاضر «به سوی خلیج فارس بازمی‌گردد». در همین حال خبرگزاری ایرنا می‌گوید که نشت نفت از این کشتی «متوقف شده است».

در پی وقوع دو انفجار در یک فروند نفتکش ایرانی در دریای سرخ، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «کارشناسان فنی» احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرد.

از سوی دیگر سایت ردیابی کشتی‌ها، تنکرترکرز، در یک پیام توییتری نام این نفتکش را «سینوپا» قید کرد، در حالی که در رسانه‌های داخل ایران این نفتکش سابیتی خوانده می‌شود.

پس از ساعتی تنکرترکرز خبر داد که سابیتی «پس از ۵۷ روز» دستگاه ردیابی خود را روشن کرده و این دستگاه نشان می‌دهد که هم‌اکنون در دریای سرخ است.

به گفته این وب‌سایت، سابیتی حامل یک میلیون بشکه نفت است و پس از سانحه و به ثبات رسیدن وضعیتش به سوی خلیج فارس بازگشته است.

نخستین عکس‌ها از عرشه سابیتی حکایت از آرام بودن شرایط دارد، گرچه عکس‌ها محل جغرافیایی کشتی را مشخص نمی‌کنند:

خبرگزاری ایرنا صبح جمعه به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران نوشت: «نفتکش ایرانی سابیتی متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.»

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، صبح جمعه، ۱۹ مهرماه، از وقوع یک انفجار در یک فروند نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان سعودی خبر داد.

این خبرگزاری خبر خود را در یک پیام توییتری به نقل از «منابع مطلع» نوشته بود.

با این حال ساعتی بعد خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، به نقل از «کارشناسان فنی مستقر بر روی شناور» نوشت که «احتمال می‌دهند این رخداد بر اثر انجام اقدام تروریستی باشد».

هنوز هیچ مقام رسمی ایرانی و خارجی به این رخداد واکنش نشان نداده است.

محل وقوع این انفجار «۶۰ مایلی بندر جده» در عربستان سعودی عنوان شده است.

همان طور که تنکرترکرز، سایت ردیابی کشتی‌ها، نیز اشاره کرده است، این محدوده‌ای است که در چند ماه گذشته دست‌کم دو کشتی دیگر متعلق به ایران دچار سانحه شده‌اند.

ابتدا در اردیبهشت‌ماه سال جاری یک کشتی به نام هپینس ۱ دچار «نقص فنی» شد و در بندر جده عربستان سعودی پهلو گرفت، سپس در مردادماه گذشته شرکت ملی نفتکش ایران خبر داد که نفتکش هِلم در دریای سرخ «دچار نقص فنی شده‌است».

ایران و عربستان سعودی سال‌هاست با یکدیگر درگیر رقابت و جنگ نیابتی بوده‌اند، اما تنش در روابط این دو کشور در ماه‌های گذشته به حدی بی‌سابقه رسیده است.

تشدید تنش به‌ویژه پس از آن رخ داد که مهم‌ترین تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان هدف حملاتی غافلگیرانه قرار گرفت، حملاتی که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

با این حال ریاض و واشینگتن اصرار دارند که جمهوری اسلامی مسئول اصلی این حملات بوده است. تهران این اتهام را رد می‌کند.

روز جمعه پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، به نقل از یک مقام مسئول ایرانی این گمانه را مطرح کرد که سابیتی «از خاک عربستان سعودی» مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

این خبر به نقل از صاحب صادقی، مدیر روابط عمومی شرکت نفتکش ایران، منتشر شد، اما آقای صادقی خود در توییتی این خبر را «کاملا کذب» خواند.

جز این، هنوز هیچ مقام سیاسی در ایران و عربستان در این باره موضع نگرفته است.

طبق گزارش‌های روز جمعه، انفجار به بدنه نفتکش ایرانی «متعلق به شرکت ملی نفتکش‌» ایران آسیب رسانده است.

وارد شدن آسیب به «دو مخزن اصلی» این نفتکش باعث نشت نفت به آب‌های دریای سرخ شده است.

در عین حال، به نوشته ایرنا، کشتی «اکنون در وضعیت باثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند».

منابع: باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری ایرنا، توییتر/ ف. دو. رادیو فردا

 

تکمیلی/ نفتکش ایرانی هدف دو حمله


صبح امروز حادثه نفتکش باز هم خبر ساز شد این سومین حادثه برای نفتکش های ایرانی طی شش ماه گذشته دقیقا در همین نقطه می باشد، امری که شک و شبه های زیادی را ایجاد کرده.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران در رابطه با این موضوع به خبرنگار اسپوتنیک در تهران اطلاع داد:

نفت کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت های 5 و 5:20 صبح در 60 مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق اسیب دیده و نفت موجود در ان در حال خروج به دریای سرخ بود.

خوشبختانه همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن بوده و کشتی نیز در حال حاضر در وضعیت با ثباتی قرار دارد و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی در صدد کنترل آن هستند.

کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت در حال بررسی وضعیت و علل این حادثه هستند.

روابط عمومی شرکت ملی نفتکش در ادامه افزود:

بر خلاف برخی اخبار منتشر شده هیچ گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و کشتی کاملا در وضعیت باثبات قرار داشته و خوشبختانه همه کارکنان در وضعیت کاملا ایمن و سالم به سر میبرند، همچنین بر اساس آخرین گزارش های دریافتی از کشتی سانحه دیده SABITY نشت نفت از کشتی به حداقل رسیده است.

بار دیگر تاکید بر این نکته ضروریست که هیچگونه حریقی در کشتی رخ نداده و همه پرسنل در وضعیت کاملا ایمن و سالم قرار دارند و وضعیت کلی کشتی نیز در حال کنترل است.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *