شاپور احسانی راد، فعال کارگری به ۶ سال حبس محکوم شد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۲۱

 شاپور احسانی راد، فعال کارگری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و ۲ سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شد. وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، شاپور احسانی راد، فعال کارگری به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، این فعال کارگری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به ۲ سال تبعید به یکی از بخش های نیک شهر استان سیستان و بلوچستان و نیز محرومیت از عضویت در احزاب، دسته جات و گروه های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

بر اساس این دادنامه با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شاپور احسانی راد در تاریخ ۳۰ شهریورماه ۹۸ برگزار شده بود.

لازم به ذکر است، آقای احسانی راد در تاریخ ۷ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. پرونده وی پس از بازداشت به شعبه ۴ دادسرای اوین ارجاع شد و نهایتا این فعال کارگری روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۹۸ با تودیع قرار کفالت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

شاپور احسانی راد، نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، از اعضای هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است.

این فعال کارگری پیشتر نیز در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به علت نمایندگی کردن اعتراض کارگران لوله و نورد صفا که در پی عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد صورت گرفته بود، تحت عنوان تحریک کارگران، بازداشت و ۵ خردادماه همان سال به همراه جعفر عظیم زاده محاکمه و به زندان مرکزی ساوه منتقل شد. وی نهایتاً در تاریخ ۲۰ خردادماه با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

بر اساس حکم صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه در سال ۹۵، شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” هر کدام به ۱۱ سال حبس محکوم شدند. این دو فعال کارگری نهایتا به موجب دادنامه صادره از شعبه هشت دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی که در تاریخ ۱ خردادماه ۹۶ به آنان ابلاغ شد، از بابت این اتهامات تبرئه شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *