صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی ایران امسال منفی ۹.۵ درصد می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۷-۲۳

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه منتشر کرد، پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران برای سال جاری میلادی منفی ۹.۵ درصد خواهد شد.

این گزارش که چشم‌انداز اقتصاد جهانی را بررسی می‌کند، می‌گوید رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ منفی ۴.۸ درصد بود و سال آینده صفر درصد خواهد بود.

جزئیات آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران بعد از ونزوئلا کمترین رشد اقتصادی را در جهان خواهد داشت.

جزئیات آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران بعد از ونزوئلا کمترین رشد اقتصادی را در جهان خواهد داشت.

گزارش صندوق بین‌المللی پول یک هفته پس از گزارش بانک جهانی منتشر می‌شود که پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی ایران برای سال جاری منفی ۸.۷ درصد باشد.

البته بانک جهانی نرح یاد شده را با این فرض پیش‌بینی کرده بود که صادرات نفت ایران حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز باشد و ادامه یابد، در حالی که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که طی چند ماه گذشته صادرات نفت ایران به زیر ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است که بخش عمده آن برای تسویه بدهی‌های ایران به شرکت‌های «سی‌ان‌پی‌سی» و «ساینوپک» چین بابت توسعه میادین آزادگان و یادآوران، راهی این کشور می‌شود و بخش دیگر به سوریه تحویل داده می‌شود.

معلوم نیست آیا سوریه در قبال دریافت نفت از ایران پول می‌دهد یا نه.

رشد اقتصادی ایران طی چهل سال گذشته (منبع: صندوق بین‌المللی پول)

صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در ایران برای سال جاری میلادی را ۳۷.۵ درصد پیش‌بینی کرده، اما ارزیابی بانک‌ جهانی در این مورد بدبینانه‌تر است و نرخ تورم در ایران را ۳۸.۳ درصد پیش‌بینی کرده است.

هر دو گزارش، نرخ تورم در ایران طی سال گذشته را تقریبا ۳۰ درصد ارزیابی کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در سال آینده این شاخص ۳۱ درصد باشد، اما بانک جهانی رقم ۲۹ درصد را پیش‌بینی کرده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نرخ تورم در ایران بعد از ونزوئلا و سودان، بالاترین نرخ تورم در جهان است.

این نهاد پولی بین‌المللی همچنین نرخ بیکاری در ایران برای سال گذشته را ۱۴.۵ درصد ارزیابی کرده و این شاخص را برای سال جاری ۱۶.۸ درصد و برای سال آینده ۱۷.۴ درصد برآورد کرده است.

اعلام چشم‌‎اندازهای بسیار ضعیف از اقتصاد ایران توسط نهادهای بین‌المللی در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازارهای داخلی طی چند ماه گذشته، از «ثبات نسبی اقتصاد» خبر می‌دهند.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته است. از آن زمان سیر نزولی شاخص‌های اقتصادی ایران و سقوط درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی آغاز شد.

مقام های دولت آمریکا بویژه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی ایران، بارها برای مذاکره با تهران درباره برنامه هسته‌ای، موشکی و نقش ایران در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند تا پس از دستیابی به توافقی جامع و مانع در این زمینه، تحریم‌ها لغو شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابل می‌گویند که ابتدا باید تحریم‌ها لغو شوند و آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردد و بعد ایالات متحده می‌تواند به عنوان در نشست گروه پنج به علاوه یک حضور پیدا کند.

واشینگتن این پیشنهاد را رد کرده است.

منابع: صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *