برد تیم فوتبال پرسپولیس و زیرپیراهن سیاسی مهدی ترابی

By | ۱۳۹۸-۰۷-۲۹

در آغاز هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی با نتیجه دو بر یک مقابل پیکان به برتری رسید.

در این بازی که به حکم کمیته انضباطی بدون حضور تماشاگران برگزار شد، مهدی ترابی و احمد نوراللهی برای پرسپولیس گل زدند. تک گل پیکان را هم سعید واسعی به ثمر رساند.

سرخپوشان با این برتری ۱۲ امتیازی شدند و در جایگاه ششم به سر می‌برند اما فاصله‌شان را با تیم‌های بالانشین کاهش دادند. پیکانی‌ها هم با سرمربیگری حسین فرکی در رده سیزدهم قرار دارند.

علیرضا بیرانوند، محمد انصاری، حسین کنعانی، محمد نادری (مهدی عبدی) مهدی شیری، محسن ربیع‌خواه، احمد نوراللهی، مهدی ترابی (سیدجلال حسینی) وحید امیری، براندائو (امید عالیشاه) و علی علیپور بازیکنان پرسپولیس در این مسابقه بودند.

مهدی ترابی پس از گل زدن به تیم پیکان، زیرپیراهنش را با شعار روی آن نشان داد که این ماجرا بازتاب چشمگیری نزد هواداران فوتبال داشت.

سعید واسعی غیر از گلی که زد، یک بار دیگر هم با شوتزنی بیرانوند را تهدید کرد. شماره ۱۰ پیکان که از پدیده‌های فصل جدید لقب گرفته، کنترل توپ و بازیسازی‌اش چشمگیر بود.

عبدی بازیکن پرسپولیس پس از تکل خشن روی پای فراز امامعلی با دریافت کارت قرمز در دقیقه ۸۳ اخراج شد. اما خبرسازترین اتفاق بازی، شادی پس از گل مهدی ترابی بود.

او که شش گل برای تیم ملی به ثمر رسانده در نوزدهمین دقیقه پس از دریافت پاس زیبای علیپور، تیمش را پیش انداخت.

سپس پیراهنش را بالا زد و زیر پیراهن سفید با این نوشته به دو زبان فارسی و انگلیسی نمایان شد: تنها راه نجات کشور = اطلاعت از رهبری.

ترابی در پایان بازی به خبرنگاران گفت من آدم سیاسی نیستم و خوشحالی بعد از گلم «یک کار دلی» بود.

او که ۳۰ بازی ملی انجام داده، تاکید کرد به عنوان یک آدم ورزشی متوجه شدم «تنها راه نجات کشور اطاعت از رهبری است. برای همین خواستم این موضوع را به مسئولین گوشزد کنم».

این ماجرا بازتاب چشمگیری نزد هواداران فوتبال داشت. عده‌ای پرشمار، حرکت ترابی را با استوری‌ها و واکنش‌های وریا غفوری به وقایع اجتماعی مقایسه کردند.

از جمله علی حسین قاضی‌زاده که معتقد است: «ترابی‌ها چون کف روی آب فراموش می‌شوند اما غفوری‌ها در دل مردم حکاکی می‌شوند».

نوید خرم خورشید تصویری از تیم استقلال را با تصاویر رهبر فعلی و پیشین جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

آزاده محمدیه هوادار پرسپولیس خطاب به ترابی توئیت کرد: «پرسپولیس در تاریخ تیمی مردمی بوده و هیچکس حق ندارد با خودخواهی، تاریخ باشگاه را زیر سوال ببرد».

شوخی و توییت‌های طنزآمیز هم فراوان بود. کاربری به نام ژنرال نوشت: «حسین رضازاده حرکت ترابی رو می‌بینه و میگه چطور به ذهن من نرسید؟»

عده‌ای نیز موافق حرکت ترابی بودند. از جمله کاربری به نام محمد پاداش که پرسیده: چطور مصاحبه فردوسی‌پور با ظریف سیاسی نیست اما «دلسوزی ترابی برای کشورش» دخالت سیاست در ورزش است؟

نغمه از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کرده و می‌پرسد: «مگه کشور چشه که باید نجاتش داد؟ ترابی رو باید به جرم سیاه‌نمایی و اقدام علیه امنیت ملی بندازن زندان».

از آغاز پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷، بالا بردن تحمیلی، سفارشی یا خودخواسته شعارها یا تصاویر آیت‌الله خمینی و خامنه‌ای توسط فوتبالیست‌ها اقدامی رایج در رقابت‌های ملی و باشگاهی بوده است.

محمود حقیقیان تا محمد پنجعلی، امیر قلعه‌نویی، محمدحسن انصاری‌فرد، شاهرخ بیانی، محمود فکری و سعید مراغه‌چیان فقط تعدادی از بازیکنان سرشناسی‌اند که در ترکیب تیم ملی، پرسپولیس و استقلال با عکس رهبران نظام به زمین آمده‌اند.

این موضوع در سایر رشته‌های ورزشی نیز بارها رخ داده. از جمله حسین رضازاده که روی سکوی قهرمانی جهان، قاب عکس رهبر جمهوری اسلامی را بالای سر برد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *