ورود پساب صنعتی به رودخانه، عامل مرگ ۱۱۲ راس گوسفند و تعداد بسیاری ماهی

By | ۱۳۹۸-۰۷-۳۰

پساب های صنعتی وارد شده به رودخانه ها باعث مرگ ۱۱۲ راس گوسفند در شیراز و هزاران ماهی رودخانه قره‌سو در کرمانشاه شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، امروز  دوشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۸، اسماعیل زراعتیان، فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت، گفت: “پساب‌های پتروشیمی ۱۱۲ راس گوسفند به ارزش ۳ میلیارد ریال را به کام مرگ فرستاد”.

بر اساس این گزارش، در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی مبنی بر اتلاف گله گوسفند در اطراف کارخانه پتروشیمی، ماموران بلافاصله برای بررسی موضوع در محل حاضر شدند و  مشاهده کردند ۱۱۲ راس گوسفند بر اثر استفاده از آب رودخانه “کر” تلف شده‌اند.

زراعتیان افزود: “برابر نظریه اولیه کارشناسان، علت تلف شدن گوسفندان، مسمومیت بوسیله پساب های پتروشیمی موجود در آب رودخانه بوده است”.

به نقل از ایرنا، امروز دوشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۸،‌ آذر ولی زاده، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به ورود پساب صنعتی به رودخانه “قره‌سو” حوالی منطقه کرناچی، گفت: “در اثر ورود این پساب، تعداد زیادی از ماهیان موجود در این رودخانه تلف شدند”.

وی افزود: “حجم پساب ورودی به رودخانه‌ به حدی زیاد است که منجر به تغییر رنگ رودخانه شده و همچنین به دلیل پایین آمدن میزان اکسیژن آب، ماهی‌های موجود در رودخانه یا تلف شده و تعداد زیادی نیز در گوشه ای از رودخانه تجمع کرده اند”.

او به حضور مردم برای صید این ماهیان نیز اشاره کرد و گفت: “این ماهی ها به شدت آلوده هستند و از مردم درخواست می کنیم به هیچ وجه آن ها را مصرف نکنند”.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: منتظر جواب آزمایش‌های مربوط به پساب ورودی به رودخانه قره سو هستیم که در صورت تایید نهایی نام واحد آلاینده را به دادستان کرمانشاه اعلام می کنیم.

رودخانه قره سو از سراب روانسر سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر وارد شهر کرمانشاه می شود و پس از به هم پیوستن با رودخانه گاماسیاب وارد رودخانه سیمره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *