مجتبی ذوالنوری در انتقاد از روحانی: یک شعبده‌باز به مردم کلید نشان داد اما مملکت را قفل کرد

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۵

در ادامه واکنش‌ها به سخنان اخیر حسن روحانی و معاون اول رئیس‌جمهوری درباره لوایح اف‌ای‌تی‌اف، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به شدت از رئیس‌جمهوری اسلامی انتقاد کرد و او را «شعبده‌بازی» خواند که «به مردم کلید نشان داد» اما «مملکت را قفل کرد».

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری فارس که روز شنبه چهارم آبان منتشر شد گفته است اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و معاون اول او درباره اف‌ای‌تی‌اف «از مصادیق تشویش اذهان عمومی» و «خلاف قانون اساسی» است و «این آقایان باید به خاطر اظهارات‌شان در این باره پاسخگو باشند».

هفته گذشته اظهار نظری از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، مبنی بر تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف در «نشست سران قوا» و «تایید آنها توسط رهبر» خبرساز شد و تکذیبیه‌هایی نیز به دنبال داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز شامگاه چهارشنبه اول آبان در سخنانی در جلسه هیأت دولت، برگزاری دادگاه‌های مبارزه با فساد را اقدامی انتخاباتی دانست و گفت: بعضی‌ها به اف‌ای‌تی‌اف حساسیت دارند و بدن‌شان قرمز می‌شود.

مجتبی ذوالنوری با انتقاد شدید از این اظهارات گفته است: آقای رئیس‌جمهور نمی‌تواند «چون رئیس قوه است و زور دارد»، با «ادبیات دیکتاتورمآبانه» دستگاه‌های دیگر را مرعوب کند.

وی همچنین با انتقاد از اینکه چرا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به خاطر «عمل به وظایف قانونی‌شان» مورد توهین حسن روحانی قرار گرفته‌اند گفته است: «حتی از رهبری هم هزینه می‌کنند و نسبت دروغ به رهبری می‌دهند».

بیشتر در این باره:
روحانی: روزی خواهم گفت چه کسی کشور را تعطیل کرده است
آقای ذوالنوری همچنین در انتقاد از سخنان حسن روحانی که گفته بود عده‌ای با جلوگیری از تصویب این لوایح «کشور را تعطیل کرده‌اند» گفت: معتقدم این آقایان مملکت را قفل کرده‌اند.

وی قفل شدن مملکت را «نتیجه کار یک عزیز شعبده‌باز» دانست که «آمد کلید را به مردم نشان داد اما زیر دستمال شعبده‌بازی خود، قفل را مخفی کرده بود».

از چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی برای خروج دائمی نام ایران از فهرست سیاه پولشویی و تأمین مالی تروریسم ارائه کرده است، سرنوشت دو لایحه با پیچیدگی روبه‌رو شده و تصمیم‌گیری درباره آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام بارها به تعویق افتاده است.

این دو لایحه شامل پالرمو (پیوستن ایران به «کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی») و سی‌اف‌تی (الحاق ایران به «کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم») می‌شوند.

با این حال محافظه‌کاران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی می‌گویند تصویب این لوایح راه را بر مناسبات مالی پنهانی و از جمله کمک‌های مالی به گروه‌هایی چون حماس و حزب‌الله لبنان مسدود می‌کند.

مجتبی ذوالنوری نیز در مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس، طرفداران اجرای لوایح اف‌ای‌تی‌اف را متهم کرد که اصرار دارند «میدان مانور ترامپ را آماده و جاده را برای او صاف کنند».

به گفته او، آنها قصد دارند «همه مسیرهایی که ما آنها را امروز مخفیانه طی می‌کنیم افشا کنند که آقای ترامپ در مسیری که این آقایان برایش هموار می‌کنند راحت‌تر بتواند به مردم ما فشار وارد کنند».

منابع: فارس، ایرنا، توئیتر و رادیو فردا/ج/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *