تربیت وزیر و مدیر در بسیج دانشجویی

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۵

 رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها می‌گوید: «هسته‌های بسیج دانشجویی باید به گونه‌ای عمل کنند که از دل آن‌ها مدیر و وزیر تربیت شود».

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها هم از نشست رئیس این نهاد با رئیس سازمان بسیج دانشجویی خبر داد.

مصطفی رستمی در این نشست با تاکید بر «تحول در سطح کلان و راهبردی بسیج دانشجویی» گفت: «طرح اعتلا و تحول سازمان بسیج دانشجویی باید متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اجرا شود، چرا که این سند مهمترین منشور برای چهل ساله آینده جوانان است».

در این نشست نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌ها به نفع انقلاب اسلامی فتح شود. او گفت: «امیدواریم با یک برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم زمینه فتح دانشگاه‌ها به نفع انقلاب اسلامی را در گام دوم انقلاب فراهم کنیم. باید خروجی دانشگاه‌ها تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی باشد و بسیج دانشجویی به‌عنوان یکی از شاخه‌های شجره طیبه بسیج در دانشگاه‌ها رسالت سنگینی در تربیت نیروهای تراز انقلاب با رویکردی که در پیام امام برای تشکیل بسیج دانشجو و طلبه آمده دارد».

جایزه برای «فناوری‌های اربعینی» در دانشگاه امام صادق

مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق(ع) اعلام کرد که با همکاری اندیشکده اربعینِ این دانشگاه «رویدادشناسایی مساله‌ها، ایده‌ها و فناوری‌های اربعینی» را برگزار می‌کند.

این مرکز توضیح داده که این فراخوان به دنبال آن است که «از کدام ظرفیت‌های اربعین و با چه فناوری‌هایی می‌توان برای اصلاح فرهنگی و اجتماعی در ایران و بقیه کشورهای جهان استفاده کرد؟»

بنابر این اطلاعیه «از ایده‌های برتر جهت پیاده‌سازی حمایت شده و به گروه‌های شرکت کننده و ایده‌های برتر جوایز معنوی و مادی اهدا می‌شود».

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای مسمومیت دانشجویان علم و صنعت

در پی مسمومیت تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، رئیس سازمان امور دانشجویان از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی این موضوع خبر داد و گفت: «این اتفاق دانشگاه علم و صنعت موردی بود که جمع بندی نهایی آن هنوز اعلام نشده و ما منتظریم کمیته حقیقت یاب دانشگاه نظر نهایی خود را اعلام کند که چرا غذایی که در همه خوابگاه های این دانشگاه توزیع شده، در دو خوابگاه مشکل ایجاد کرده آیا مشکل از مواد اولیه بوده یا مورد دیگری داشته است».

مجتبی صدیقی افزود: «دانشجویان در سازمان امور دانشجویان حضور داشتند و توضیحاتی ارائه دادند که بعد از آن توانستیم به نتیجه های خوب و موثری برسیم. قرار شد اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد و پیش بینی هایی شود که دیگر این اتفاق نیفتد؛ گرچه هنوز بر سر آمار مسمومیت دانشجویان اختلاف نظر وجود دارد. پیمانکاران دانشگاه تعویض شده و نظارت بیشتری بر روی توزیع و پخت غذا در دانشگاه ها خواهیم داشت».

به گزارش مهر، رئیس سازمان امور دانشجویان درباره وضعیت دانشجویان مسموم شده گفت: تمام دانشجویان که در این اتفاق مسموم شدند از بیمارستان مرخص شدند غیر از یک نفر که علاوه بر مسمومیت عارضه دیگری نیز داشته که مسمومیت مشکلی برای وی ایجاد نکرده است و امیدواریم به زودی این دانشجو نیز از بیمارستان ترخیص شود».

تست سلامت روان برای دانشجویان تازه‌وارد

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از «تست پایش سلامت روان» برای دانشجویان تازه وارد خبر داد. سیما سادات لاری پیش‌بینی کرد که «با توجه به افزایش ظرفیت پزشکی بیش از ۲۵هزار دانشجوی جدیدالورود را ارزیابی کنیم».

او در توضیح این تست گفته است: «در مجموع اختلالاتی که در تست‌های پایش سلامت روان بررسی می‌شود ۱۳ اختلال شایع است. ارزیابی‌های ما در اداره مشاوره نشان می‌دهد که در طول ۵ سال گذشته این ۱۳ اختلال تقریبا ثابت بوده است. البته برخی اختلالات کمتر و برخی بیشتر بوده‌اند. بیشترین اختلالات مربوط به افسردگی، اضطراب، اختلالات بین فردی، شکست‌های عاطفی و اعتیاد بوده و درصد کمی هم افکار مربوط به خودکشی داشته‌اند. بحث این است که تست‌های پایش سلامت روان ما برای غربالگری دانشجویان قدیمی بودند و ابزار خوبی برای تفسیر مشکلات دانشجویان نبودند و نمی توانست راهکار مناسبی برای درمان‌ها به ما نشان دهد. تلاش شد پس از ۱۰ ماه و سنجش روایی و پایایی مناسب، تست جدید را اجرایی کنیم. تست جدید هم می‌تواند نیازهای ما را پاسخگو باشد و هم تفسیر مناسبی به ما ارائه دهد. این تست با ۲۳ سئوال انجام می‌شود».

بزرگ‌داشت مقام علمی استاد ضیاء موحد

بزرگ‌داشت مقام علمی استاد ضیاء موحد ۲۰ آبان ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

این مراسم که با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جشنواره بین‌المللی فارابی  در روز جهانی فلسفه برگزار می‌شود، به بزرگداشت مقام علمی استاد ضیاء موحد، استاد فلسفه و منطق و شاعر ایرانی اختصاص یافته است.

ضیاء موحد، زاده ۱۲ دی ۱۳۲۱ در اصفهان و مدیر گروه منطق و عضو هیئت امنای انجمن حکمت و فلسفه ایران است. از جمله آثار مشهور او می‌توان به «درآمدی به منطق جدید» اشاره کرد که در سال ۱۳۶۹ (دوره هشتم)، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

این مراسم با حضور غلامرضا اعوانی (فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)، شهرام پازوکی (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران)، غلام‌رضا ذکیانی (سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)، اسدالله فلاحی (عضو هیئت علمی گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)، حسین معصومی همدانی (عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، مهدی مظفری ساوجی (شاعر و نویسنده) و محسن ملکی، دوشنبه ۲۰ آبان ماه ساعت ۱۶ در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.

روز جهانی فلسفه از سوی سازمان یونسکو، سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال اعلام شده است.

زیتون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *