یک کارشناس اقتصاد: نرخ بنزین به مصیبت بزرگ اقتصاد ایران تبدیل شده است

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۶

علی‌اکبر نیکو اقبال، کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در مورد احتمال افزایش نرخ بنزین و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران گفت: «در کشور ما نرخ بنزین به یک مصیبت بزرگ تبدیل شده است». نیکو اقبال در مصاحبه با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در توضیح این مسئله گفت: «از سویی قیمت‌های بین‌المللی یک شاخص نیرومند است تا به آن سمت حرکت کنیم.

مثلا قیمت بنزین در اروپا و خلیج فارس بسیار بالاتر از ایران است و بر اساس تئوری‌های اقتصادی، لازم است تا به آن نرخ‌ها برسیم چون در این صورت شاهد قاچاق بالا خواهیم بود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که افزایش نرخ بنزین مثلا به دو هزار تومان موجب افزایش هزینه‌های تولیدی و تحمیل تورم جدید به اقتصاد می‌شود که می‌تواند زندگی طبقه فرودست را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که بر اساس برآوردها حقوق ماهانه یک خانوار تهرانی باید بین ۴ تا ۵ میلیون تومان باشد، در حال حاضر ۲ میلیون تومان است.

بنابراین افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی بر طبقه خواهد داشت.» مجلس و دولت ماه‌هاست بر سر افزایش قیمت بنزین چانه‌زنی می‌کنند. دولت می‌خواهد با گران کردن بنزین، کمبود بودجه خود را جبران کند اما مجلس به‌دلیل «آماده نبودن مردم» و بیم از «واکنش‌‌های اجتماعی» گران شدن بنزین در سال ۹۸ را منع کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *