مایک پومپئو: کوروش کبیر الهام‌بخش پدران بنیانگذار آمریکا بود

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۷

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه هفتم آبان در سالروز ورود کوروش، بنیانگذار سلسله هخامنشی، به بابل از او ستایش کرد و همزمان حکومت ایران را مورد انتقاد قرار داد.

مایک پومپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، کوروش بزرگ وارد بابل شد و یهودیان اسیر را آزاد کرد. احترام کوروش به حقوق بشر و آزادی دین الهام‌بخش پدران بنیانگذار آمریکا بود».

مایک پومپئو رژیم ایران را متهم کرده که اجازه نمی‌دهد ایرانیان میراث کوروش را پاس بدارند.

در گل‌نبشته‌ای بابلی که از آن به عنوان سالنامه «نبونعید» نام برده می‌شود، آمده که کوروش، شاه ایرانی روز هفتم آبان وارد بابل شد و با فتح این سرزمین یهودیان را که به بردگی گرفته شده بودند، آزاد کرد. نماد این رخداد استوانه کوروش است که به فرمان او ساخته شد و از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.

مایک پومپئو در ادامه توییت خود با اشاره به محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای بزرگداشت کوروش اعمال کرده است، نوشت: «رژیم [ایران] اجازه نمی‌دهد که ایرانیان میراث او [کوروش] را پاس بدارند، اما ایالات متحده کنار مردم ایران می‌ایستد».

گزارش‌های چند روز اخیر حاکی از تشدید اقدامات نیروهای امنیتی ایران برای ممانعت از حضور مردم در آرامگاه کوروش بود. برخی فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جاده‌های منتهی به پاسارگاد بسته شده‌اند.

همزمان برخی از فعالان مدنی و سیاسی نیز خبر داده‌اند که پلیس امنیت آنها را احضار کرده است تا تعهد کتبی بدهند که در مراسم روز کوروش شرکت نمی‌کنند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *