طیبه ماهرو زاده؛ مادرخوانده سیاسی ایران و همسر حداد عادل در راه مجلس یازدهم

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۸
شنیده‌های خبرنگار رویداد۲۴ حاکی است که طیبه ماهرو زاده همسر غلامعلی حداد عادل قصد دارد برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شود.

 وزارت کشور رسما اعلام کرد که از دهم آذر، ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم آغاز خواهد شد. فعالان سیاسی حالا تحلیل می‌کنند که چه افرادی نامزد می‌شوند و چه افرادی شانس نشستن بر صندلی ریاست مجلس را دارند. در میان مدعیان نامزدی مجلس، حتما یادی هم از غلامعلی حداد عادل می‌کنند، با این حال شنیده‌های خبرنگار رویداد۲۴ حاکی است که طیبه ماهرو زاده همسر حداد عادل یکی از گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات مجلس است. اگر حضور پررنگ حدادعادل از حضور در مجلس ششم شروع شد، شاید مجلس یازدهم فصل جدید زندگی او را رقم بزند.

طیبه ماهروزاده در سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد و دکترای فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه تربیت معلم دارد. او سال ۵۱ با حداد ازدواج کرد و در پی این ازدواج بود که به فلسفه علاقه‌مند شد.

سال ۸۶ رسانه‌هایی مثل فردا نیوز و فرارو خبری با این مضمون منتشر کردند «چندی پیش دارالنشر لبنانی الهادی کنفرانس بین المللی بزرگی را در مورد کتاب جهان عرب در قصر سازمان یونسکو در بیروت ترتیب داده بود. مراسم به پایان رسید و سخنرانی‌ها دقیقا بر اساس برنامه تمام شد و جمعیت حاضر بلند شدند که بروند؛ ناگهان سرکار خانم طیبه ماهرو زاده همسر غلامعلی حداد عادل به همراه جمعی دولتمردان ایرانی وارد سالن شد، رفتند ردیف اول نشستند، از دور می‌دیدم گفتگو‌هایی تندی میان مسولین مراسم و همراهان سرکار خانم در جریان است! دقایقی گذشت و همه نظاره‌گر این صحنه بودند، صاحب مجلس که داشت خداحافظی می‌کرد ناگهان از حضار در حال خروج درخواست کرد بمانند! چراکه همسر رییس مجلس ایران می‌خواهد سخنرانی کند! خانم ماهروزاده شروع کردند. مسئول مراسم که از دوستان بود با ناراحتی تمام آمد و کنارم نشست. گفت بی برنامه وارد مراسم شده‌اند و مرا تهدید کردند که اگر اجازه ندهی ایشان سخنرانی کند پدرت را در می‌آوریم! مگر ایشان را نمی‌شناسی همسر محترم رییس مجلس ایران است! جالب آنکه خانم جناب حداد در برابر بهت نظاره گران و حضار مراسم که شاهد این قضیه بودند کلام خود را اینگونه آغاز کرد: «نمی خواستم سخنرانی کنم، اما مسولان مراسم خیلی اصرار کردند و من پذیرفتم.» (تمامی فیلم این مراسم موجود است)

شاید آن زمان اولین بار بود که نام او در عرصه سیاست ایران شنیده می‌شد. اما روز به روز، بیشتر و بیشتر خانم ماهرو زاده در مراسم‌ها و برنامه‌ها حضور پیدا کرد به شکلی که امروز حضور و مشاغل او تنه به حضور و مشاغل شوهرش می‌زند.

بعد از وقایع ۸۸، حداد عادل یکی از افرادی بود که محمود احمدی نژاد را تنها نگذاشت. این حمایت، در همان اوج اعتراضات، جبران شد. دی ماه ۸۸ طیبه ماهرو زاده اعلام کرد نخستین اجلاس بین‌المللی تاسیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با هدف تشکیل این شبکه با حضور نمایندگان زن دانشمند وزرای آموزش عالی کشور‌های اسلامی طی بهمن ماه سال جاری (۸۸) برگزار می‌شود. اهداف این مجموعه و درصد موفقیت آن نیز از مسائلی است که ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد، اما می‌توان با اطمینان گفت بعد از ده سال فعالیت، هنوز جایگاه معتبری نه در ایران و نه در جهان برای خود پیدا نکرده است.

چند روز بعد طیبه و دخترش آزاده در شبکه زنان دانشمند مسلمان را ایجاد کردند. آزاده همان دختری است که به خاطر همسرش که ساکن آمریکا بود، مدتی تیتر رسانه‌ها شده بود و مدیریت یکی از مدارس فرهنگ را نیز بر عهده دارد. حداد عادل در معرفی همسر دخترش گفته بود: «فرزند یکی از خانواده‌های شهیدپرور در آمریکا است!»

تصویب اساسنامه مجمع زنان دانشمند مسلمان، با تلاش‌های رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفت؛ غلامعلی حداد عادل. این هماهنگی بین زن و شوهر، در ساختار سیاسی ایران البته کم سابقه بوده است و می‌توان حداد و همسرش را یک زوج نمونه معرفی کرد!

در همان زمان مهرداد بذرپاش، که رئیس سازمان ملی جوانان بود، همایشی با عنوان تجلیل از زوج‌های نمونه برگزار کرد و در این همایش از غلامعلی حداد عادل و همسرش، طیبه ماهروزاده تجلیل کرد و آنان را به عنوان زوج نمونه و الگو معرفی کرد.

علی فروغی و خاله نمونه

خواهرزاده طیبه ماهرو زاده هم مدیر شبکه سه سیماست. ماهرو زاده البته قبل از خواهرزاده به صدا و سیما رفته بود. آبان ۸۹ نام او در صدر اعضای شورای راهبردی شبکه آموزش سیما بود که به پیشنهاد پورحسین مدیر شبکه و موافقت علی دارابی معاون سیما انتخاب شدند.

طیبه ماهرو زاده در این شورا با لطف‌الله فروزنده و چند چهره دیگر همکار بود. به مرور نفوذ خانواده و نزدیکان فکری حداد عادل، مثل نویسندگان نشریات فرید الدین به صدا و سیما افزایش یافت. بشیر حسینی و وحید یامین پور مشهورترین چهره‌های این حلقه هستند.

حاصل ازدواج غلامعلی حدادعادل و طیبه ماهروزاده یک پسر و سه دختر به نام فریدالدین، آزاده، زهرا و بنت الهدی است که از بین فرزندان وی، فرید الدین حداد عادل بیش از دیگران خبر ساز بوده است. زهرا دیگر دختر حداد عادل در سال ۱۳۵۸ به دنیا آمد و دارای کارشناسی ارشد مدیریت خبر از دانشگاه صداوسیما است، او همسر یکی از پسران رهبران انقلاب است. دختر آخر حداد عادل نیز بنت الهدی است که در سال ۱۳۶۴ به دنیا آمد و دارای کارشناسی ارشد فلسفه دین است.

فعالیت‌های جانبی طیبه ماهرو زاده

حداد عادل رئیس هیات مدیره و طیبه ماهروز زاده، مدیرعامل موسسه مهر فرهنگ است که فریدالدین حداد عادل نیز جز هیات مدیره آن است و آزاده نیز سال‌ها مدیریت یکی از مدارس را بر عهده دارد. طیبه خود دبیرستان دخترانه فرهنگ مخصوص علوم انسانی را تاسیس کرد و تا چند سال این موسسات با نظر او اداره می‌شد.

ابوالفضل توکلی بینا مشاور اقتصادی هاشمی رفسنجانی نیز در هیات مدیره این شرکت حضور دارد. مدرسه فرهنگ با کمک علی لاریجانی، غلامرضا شافعی، محسن رفیقدوست، خانم موحدی و ابوالفضل توکلی‌بینا تشکیل شده است.

فرید حداد عادل می‌گوید «هیات امنا حضور فعالی به معنایی که شاید در ذهن شما باشد؛ نداشته است. در میان آن‌ها حاج محسن رفیقدوست به مدرسه خیلی لطف داشتند و در دوره‌های مختلف کمک‌هایی به ما کرده‌اند. آقای توکلی‌بینا هم به دلیل اینکه فرزندشان در مدرسه ما تحصیل می‌کردند، حضور جدی داشتند.»

طیبه ماهرو زاده درباره این مدارس می‌گوید «سال ۷۱ دبیرستان فرهنگ در رشته علوم انسانی تأسیس شد تا دانش آموزانی که به این رشته وارد می‌شوند، بدانند که برای ایشان نیز جایگاهی خاص در نظر گرفته شده است. دختر خانمی نامه دادند که من رشته ریاضی هستم و معدلم ۱۹.۵ است؛ چرا دبیرستان دخترانه علوم انسانی تأسیس نکردید؟ به این جهت سال ۷۲ دبیرستان دخترانه فرهنگ با ظرفیت ۳۵ دانش آموز در دو پایه اول و دوم کار خود را شروع کرد. بعد از آن آموزش و پرورش چند مدرسه با همین نام تأسیس کرد که در ابتدا زیر نظر دبیرستان دخترانه فرهنگ اداره می‌شد، اما به تدریج از سال ۷۷ استقلال پیدا کرد.»

طیبه ماهروز زاده؛ معاون و مشاور وزیر

طیبه ماهرو زاده مسئولیت‌های بزرگی را هم در دو وزارت آموزش و پرورش و علوم داشته است. سال ۹۱ با حکم محمود احمدی نژاد، به عنوان «عضو شورای عالی آموزش و پرورش» منصوب شد. بعدا روحانی هم او را در این مسئولیت ابقا کرد.

او همچنین سالهاست مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان و خانواده و نماینده این وزارتخانه در شورای عالی فرهنگی، اجتماعی زنان است.

همسر حداد عادل حالا قصد دارد با این رزومه خانوادگی و شخصی در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کند. همسرش که در مجلس پیش اقبالی نداشت، باید منتظر ماند و دید اقبال مردم به او چگونه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *