دیدار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه یک روز پیش از نشست قانون اساسی سوریه

By | ۱۳۹۸-۰۸-۰۸

نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه با گی‌یر پترسون، نماینده سازمان ملل، یک روز پیش از نشست کمیته قانون اساسی سوریه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و در بیانیه پایانی این سه کشور نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند و گفتند که این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد.

ظریف: تا هر وقت دولت سوریه به ما اجازه دهد در آنجا می‌مانیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترک خود تاکید کرد که ایران و روسیه به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارند و تا زمانیکه که دولت سوریه به ما اجازه دهد در آنجا خواهیم ماند.

وی همچنین افزود: «ملت سوریه در هشت سال گذشته از فقدان توافق رنج می‌برد و ما تاکید کرده بودیم که هیچ گونه راه حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست خبری گفت که کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دیکته خارجی به پیش برود. وی همچنین تاکید کرد که حضور آمریکا در سوریه و اقداماتش در این کشور غیرقانونی است.

مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت که کمیته قانون اساسی سوریه می‌تواند در راستای تغییرات سیاسی بزرگ در سوریه عمل کند. وی تاکید کرد که تنها راه حل بحران سوریه گفتگو میان دولت سوریه با مخالفان است.

از سوی دیگر، در بیانیه پایانی این نشست، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند و گفتند که این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد.

در این بیانیه ایران، روسیه و ترکیه از تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز بکار آن در ژنو در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان نتیجه کمک موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند.

در بند سوم این بیانیه گفته شده است که آغاز بکار کمیته قانون اساسی تایید می‌کند که راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد و این سه کشور همچنین بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری- سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مجددا تاکید کردند.

در بند دیگری از بیانیه تاکید شده است که کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب نماید، اداره شود.

ایران، روسیه و ترکیه بر اهمیت فرایند حل و فصل گسترده تر در پیشبرد افزایش کمک‌های انساندوستانه برای تمامی سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی خود در سوریه و همچنین اطمینان و اعتماد سازی میان طرف‌های سوری تاکید کردند.

نشست کمیته قانون اساسی سوریه قرار است با مشارکت ۱۵۰ نفر روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر(هشت آبان) در ژنو برگزار شود که ۵۰ نفر از مشارکت کنندگان به نمایندگی از دولت بشار اسد، ۵۰ نفر به نمایندگی از مخالفان دولت و ۵۰ نفر به نمایندگی از جامعه مدنی سوریه حضور دارند. این کمیته زیر نظر سازمان ملل متحد است.

طبق نظر برخی از کارشناسان کمیته قانون اساسی سوریه می‌تواند راه را برای انجام اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه زیر نظر سازمان ملل در این کشور مهیا کند. صدها هزار نفر در هشت سال اخیر در جنگ داخلی سوریه کشته و میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.
یورو نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *