هفته فرهنگی آلمان در شیراز برگزار می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۰

شیراز به مدت پنج روز میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب آلمانی و تبادلات فرهنگی با کشورهای غربی است. مناسبت هفته فرهنگی آلمان ۲۰۰ سالگی “دیوان غرب-شرقی” گوته، شاعر بزرگ آلمان و دوستدار اشعار حافظ شیرازی است.

هفته فرهنگی آلمان به مدت پنج روز، از ۹ تا ۱۳ آبان (۳۱ اکتبر تا ۴ نوامبر)  در شهر شیراز برگزار می‌شود. مناسبت برگزاری چنین هفته‌ای در زادگاه شعرای بزرگی چون حافظ و سعدی ۲۰۰ سالگی انتشار “دیوان غربی-شرقی”، نوشته یوهان ولفگانگ فون گوته‌، شاعر و ادیب بزرگ آلمانی است.

هفته فرهنگی آلمان در شیراز به همت سفارت آلمان در تهران و با همکاری شهر شیراز سازماندهی شده است. قرار است طی این هفته فرهنگی برنامه‌های گوناگونی در عرصه‌های فیلم، علم، تئاتر، هنر و ادبیات آلمان عرضه شوند.

از جمله کسانی که به این مناسبت به شیراز دعوت شده‌اند عبارتند از دوریس دوری و فوریان هنکل فون دونرس‌مارک، کارگردانان آلمانی، آنکه هلگا بوسه، متخصص آثار گوته،  و اشتفان وایدنر، اسلام‌شناس.

برای نمونه قرار است پرفسور آنکه هلگا بوسه، سعید حسام‌پور، استاد زبان وادبیات آلمانی دانشگاه شیراز، و مهدی زمانی، استاد زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی دانشگاه شیراز، شنبه ۱۱ آبان در نشستی با عنوان “حافظ و گوته” سخنرانی کنند. نمایشگاهی از دست‌نوشته‌های گوته نیز در این نشست برگزار خواهد شد.

مجموعه اشعار “دیوان غربی-شرقی” گوته الهام گرفته از اشعار حافظ است.

سفارت آلمان صفحه اینترنتی خود را به شعری از گوته مزین کرده است: «کسی که خودش را و دیگران را می‌شناسد، در اینجا هم خواهد دانست که شرق و غرب دیگر از هم جداشدنی نیستند.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *