مرکز آمار ایران: مصرف گوشت؛ زیر ۱۴۰گرم؛مصرف شیر زیر یک‌‌لیتر و فروش وسیع لوازم تزئینی برای گذران زندگی 

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۱

روزآروز نوشت:

شش‌نکته مهم درباره اوضاع فقیرترین بخش مردم ایران در سال ۹۷

جهش تورم اگر بخشی‌از هزینه‌های غیرضروروی و خدماتی دهک‌های متوسط و بالای جامعه را حذف می‌کند برای دهک‌های پایین جامعه، یعنی؛ حذف هزینه‌های ضروری. یعنی‌ چه؟ یعنی این چند نکته:

1.  خانوارهایِ کم‌درآمدترین دهک کشور، در سال ۱۳۹۶× با ۲۱۱هزارتومان می‌توانستند حدود ۵.۶ کیلو گوشت گوساله یا گاو بخرند اما در سال ۹۷ با ۲۴۳هزارتومان، تنها توانستند ۴.۳کیلو گوشت خریده‌اند. در نتیجه؛ مصرف گوشت خانوارهای دهک‌های پایین از ۴۷۴ گرم در ماه به ۳۶۳ گرم رسیده. جالب‌است‌ بدانید‌که به‌طور میانگین، خانوارهای دهک کم‌درآمد کشور در سال ۹۷ ۲.۵۸نفری بوده‌اند؛ یعنی در سال گذشته، هر عضو این دهک، ۱۴۰ گرم گوشت در ماه خورده.

2. هر نفر در این دهک فقیر، در سال گذشته در هر ماه حدود ۹/ ۰ لیتر شیر مصرف کرده- درحالی‌که به‌طور میانگین هر ایرانی دو برابر این شیر خورده.

3. سطح زیربنای محل زندگیِ حدود ۲۴.۲درصد خانوارهای دهک کم‌درآمد جامعه، کم‌تر از ۵۰ متر بوده.  یعنی یک‌چهارم خانوارهای فقیرترین دهک جامعه، در خانه‌هایی با زیربنای کم‌تر از ۵۰ متر زندگر کرده‌اند. در این دهک درآمدی فقیر، ۱۲.۸درصد آدم‌‌ها در خانه‌های زیر ۴۰متر زندگی‌کرده‌اند.

4.  پولی که خانوارهای کم‌درآمدترین دهک کشور در سال ۹۶ بابت بهداشت و درمان هزینه کرده‌َ، ۸۲۶هزارتومان بوده. این عدد در سال ۹۷ به ۹۴۳ هزار تومان رسیده؛ یعنی ۱۴درصد رشد داشته.  اما از آن‌طرف، قیمت‌ها در بخش «بهداشت و درمان» در سال ۹۷، ۱۷.۲درصد نسبت به سال ۹۶ گران‌تر شده؛ یعنی توان خانوارهای دهک اول برای دست‌یابی به خدمات بهداشتی‌ودرمانی در سال ۹۷، سه‌درصد نسبت به سال قبل‌اش افت کرده.

5.  هرخانوار دهک فقیر، پارسال، برای خرید و تعمیر کفش‌های‌اش، حدود ۲۶هزار و ۵۰۰تومان در کل سال هزینه کرده. یعنی هر فرد در این دهک کم‌درآمد توانسته برای کفش‌اش در حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان خرج کند درحالی‌که هر ایرانی در سال ۹۷ به‌طور متوسط برای تامین کفش ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کرده؛ یعنی هشت‌برابر دهک کم‌درآمد.  همین دهک کم‌درآمد، سال ۹۶، توانسته بود پول بیش‌تری بابت کفش‌اش بپردازد: ۳۴هزار و ۵۰۰تومان؛ یعنی هشت‌هزارتومان بیش‌تر از سال ۹۷.

6. در کل کشور، در سال ۹۷، هزینه سالانه برای چیزهای زینتی و شخصی، «منفی ۳۶هزارتومان» بوده؛ یعنی مردم برای تامین هزینه‌های‌شان، به فروش کالاهای زینتی‌شان روآورده‌اند. این اتفاق در تمامی دهک‌های اول تا هفتم رخ داده-اما شدت آن در فقیرترین دهک با دهک‌های دیگر قابل قیاس نیست؛ چراکه در کم‌درآمدترین دهک این رقم، منفی ۶۴۷هزارتومان بوده؛ یعنی خانوارهای دهک اول در سال ۹۷ به‌طور متوسط ۶۴۷هزارتومان از لوازم زینتی‌شان را فروخته و جای‌گزینی هم برای آن نخریده‌اند.

در تصویر زیر ببینید به‌طور متوسط هر ایرانی چه‌قدر مصرف می‌کند و هر عضو دهک فقیر چه‌قدر کم‌تر مصرف می‌کند و مصرف این فقیران از سال ۹۶ تا سال ۹۷ چه‌قدر کم‌تر شده.

در این پست از گزارشی از روزنامه دنیای اقتصاد بهره‌گرفته‌شده که بنابر گزارش تازه مرکزآمارایران تهیه‌شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *