سونامی در بازنشستگی معلمان/ تنزل رتبه ایران در نیکوکاری و شاه‌کلید ارتقاء آن

By | ۱۳۹۸-۰۸-۱۲

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور هشدار داد:

ایسنا/سمنانمدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور از کمبود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش کشور خبر داد و گفت: این بنیاد با هدف کمک به جبران این کمبود راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایسنا-مهدی احمدی با اشاره به بازنشستگی بخش زیادی از معلمان کشور در ۱۰ سال آینده از آن به عنوان سونامی در بازنشستگی معلمان و کمبود جدی معلم در فضای آموزشی نام برد و اظهار کرد: ظرف ۱۰ سال آینده بیش از ۷۰۰ هزار معلم در کشور بازنشسته می‌شوند که بخش وسیعی از آنها در پنج سال آتی خواهد بود.

وی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شعبات استانی بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور خبر داد و افزود: تاکنون شعبات استانی در ۶ استان کشور ایجاد شده است.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور از دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مهمترین دانشگاه‌ها در سطح کشور نام برد و گفت: این دانشگاه از چنان اهمیتی برخوردار است که تنها دانشگاهی است که ریاست هیات امنای آن به عهده شخص رئیس جمهور است.

تنزل چهار پله‌ای رتبه ایران در نیکوکاری

وی با اذعان به اینکه این دانشگاه تربیت معلمانی را برعهده دارد که خانواده‌ها گنج‌های زندگی خود را به آنها می‌سپرند ادامه داد: متاسفانه تاکنون در حق این دانشگاه کوتاهی شده و این دانشگاه هم از نظر ساختمان و فضای کالبدی و هم از نظر اساتید و نیروی انسانی در شرایط نامناسبی است.

احمدی با اشاره به کمبود نزدیک به ۴۰۰ هزار معلم در کشور گفت: تامین این نیاز ضروری نیازمند یک مشارکت جمعی و همراهی اجتماعی است و لذا بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز در همین راستا تاسیس شده است.

وی ضمن اظهار نگرانی از کمبود معلم در فضای آموزشی کشور افزود: خوشبختانه خیرین مدرسه‌ساز در ایران امروز به یک برند جهانی تبدیل شدند اما واقعیت این است که هرچه ما از نظر زیرساختی و مدرسه‌سازی پیشرفت کنیم تا مادامی که معلمان زبده تربیت نکنیم اتفاقی در سیستم آموزشی ما اتفاق نمی‌افتد.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور ارتقا جایگاه دانشگاه فرهنگیان را ضروری خواند و اظهار کرد: این ارتقا جایگاه دانشگاه فرهنگیان بدون همراهی و مشارکت مردم و، خیرین و دیگر دستگاه‌ها ممکن نمی‌شود.

شفاف‌سازی کلید ارتقاء جایگاه ایران در نیکوکاری

وی بر ضرورت توجه بیشتر به کمک خیرین در حوزه آموزش تاکید کرد و افزود: در همه جای دنیا و خصوصا کشورهای توسعه یافته ۷۰ درصد هزینه دانشگاه‌ها را مراکز نیکوکاری و ۳۰ درصد آن را دولت تامین می‌کند و دانشگاه‌های بسیار برجسته‌ای همچون هاروارد، mit و پریستون در صدر دانشگاه هایی هستند که کمک های خیرین را جمع آوری کردند.

این خیر فرهنگی بر لزوم توجه بیشتر به جذب نیکوکاران به حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این در بین ۱۴۵ کشور دنیا از نظر نیکوکاری در رتبه ۲۱ دنیا قرار داشت اما متاسفانه بر اساس آخرین بررسی مؤسسه معتبر گالوپ ایران در بین ۱۴۶ کشور جهان به رتبه ۲۵ تنزل پیدا کرده است.

احمدی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی این تنزل رتبه گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد برای ارتقاء جایگاه ایران در نیکوکاری باید “شفاف‌سازی”بیشتری صورت گیرد تنها در سایه شفاف‌سازی است که سرمایه اجتماعی بزرگی همچون اعتماد در جامعه بوجود می‌آید.

وی از شرایط اقتصادی به عنوان عامل مهم دیگر در کاهش رتبه ایران در نیکوکاری نام برد و گفت: اگر در کشوری رونق اقتصادی نباشد طبیعی است که کمک‌های مردمی و مشارکت خیرین نیز کمتر خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور به نقش مهم دولت‌ها در افزایش مشارکت های خیرین پرداخت و بیان کرد: خیرین زمانی برای امور خیریه پا پیش می‌گذارند که دولت نیز برای آن طرح‌ها هزینه کند .

وی از آموزش به عنوان اساس و بستر رشد و توسعه کشور یاد کرد و ادامه داد: تنها در سایه یک آموزش علمی و درست است که می‌توان بر آسیب‌های اجتماعی فائق آمد.

احمدی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش را ضروری خواند و گفت: بعد از ایجاد زیرساخت لازم باید تلاش کرد که معلم در تراز جمهوری اسلامی تربیت کرد و دانشگاه فرهنگیان فضایی مناسب برای تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *