مشاور وزیر بهداشت در همدان ؛ ابتلای روزانه ۴۰۰ نفر به سکته مغزی در کشور

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۱
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی از کاهش میانگین سکته مغزی به ۵۰ سال در کشور خبر داد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان، محمدتقی جغتایی در چهارمین همایش ملی سالیانه توانبخشی اعصاب به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، گفت: میانگین ابتلا به سکته مغزی در ایران ۵۰ سال است ضمن اینکه کاهش چشمگیر سن شیوع سکته مغزی در کشور هشدار دهنده است.

وی هدف از برگزاری این همایش علمی را به‌روز کردن اطلاعات، تبادل دیدگاه‌ها و آشنایی با پیشرفت‌ها در رشته‌های مختلف علوم توانبخشی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تبادل نظر اندیشمندان رشته‌های بالینی پزشکی و اساتید حوزه‌های مختلف توانبخشی دستاورد‌های علمی این حوزه اطلاع‌رسانی شده و در ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده توسط تیم توانبخشی موثر واقع شود و این تبادل اطلاعات در برنامه‌ریزی‌های سلامت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

جغتایی با بیان اینکه امروزه خدمات بهداشتی درمانی روز به روز افزایش می‌یابد بیان کرد: به دلایل مختلف نیاز به خدمات توانبخشی روز به روز افزایش می‌یابد و رویکرد توانبخشی به گونه‌ای است که قبل از بروز مشکل اساسی خدمات ارائه می‌شود.

این استاد نورو آناتومی و علوم اعصاب با بیان اینکه خدمت توانبخشی در سطوح بالایی خدمات درمانی قرار دارند، گفت: بیمارستان‌ها باید سایت‌هایی با خدمات توانبخشی ویژه داشته باشند.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: آمار سکته مغزی در آمریکا مثل خیلی کشور‌ها سالانه ۸۰۰ هزار نفر است که ۲۰ درصد آن‌ها دچار مرگ می‌شوند و مابقی بیش از دو سوم به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

جغتایی با اشاره به اینکه روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند تصریح کرد: میانگین ابتلا به سکته مغزی در ایران ۵۰ سال است که این رقم کمتر از میانگین جهانی بوده و کاهش چشمگیر سن شیوع سکته مغزی در کشور هشداردهنده است و به همین دلیل توانبخشی سکته مغزی جزو ضروریات است.

دبیر علمی همایش نیز از حدود ۵۰ سخنرانی از رشته‌های تخصصی مرتبط حداکثر با حوزه توانبخشی در این همایش خبر داد و اظهار کرد: سخنرانی اندیشمندان برجسته توانبخشی در همایش پیشرو نقطه عطفی در اعتلای سطح کیفی و کمی رشته‌های مرتبط خواهد بود.

امیر رحمانی‌رسا برگزاری این همایش را نقطه عطفی در اعتلای سطح کیفی و کمی رسته‌های مرتبط با حوزه توانبخشی عنوان کرد: با برگزاری باشکوه این همایش شاهد ارتقای دانش، نگرش و خدمت رسانی متخصصان امر سلامت باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه همایش توانبخشی عصبی برای چهارمین بار در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می‌شود گفت: امید است این همایش در عرصه منطقه‌ای قابلیت‌های خود را درعرصه پزشکی به نحو احسن نشان دهد.

رشید حیدری‌مقدم با اشاره به اهمیت توانبخشی به عنوان نیاز ضروری کشور و نیاز استراتژیک در جامعه افزود: کاهش موالید و ازدواج و افزایش طلاق به مفهوم پیری و افزایش سن در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *