پورن استار آمریکایی در پایتخت معنوی ایران نمایش یک فیلم مستند در مشهد جنجال‌های زیادی به همراه داشت

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۲


دوشنبه این هفته فیلم «ایکسونامی، خاطرات یک پورن استار» در شهرهای مشهد، اصفهان و تهران به نمایش درآمد. فیلمی که راوی آن یک هنرپیشه فیلم‌های «پورن» در آمریکاست. در توضیحات این اثر آمده است که « این فیلم به تاریخچه تحولات سبک زندگی و آزادی‌های اجتماعی در آمریکا می‌‌پردازد و تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالات متحده را روایت می‌کند».

نزدیک به یک هفته پیش بود که خبرگزاری فارس خبر داد که به زودی این فیلم در سینماهای ایران به نمایش درمی‌آید. این خبر در حالی منتشر شد که بر اساس اطلاعیه سازمان امور سینمایی این فیلم فاقد پروانه بوده و پیش از اکران فیلم از مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان «خراسان رضوی» خواسته شده که جلوی تبلیغات و اکران آن را بگیرد.

هرچند که این خواسته سازمان امور سینمایی به گوش مسئولین در «پایتخت معنوی ایران» کارگر نیفتاد و این فیلم روز دوشنبه در سینما «هویزه» مشهد به روی پرده رفت. فیلمی که بنا به گزارش‌هایی با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد.

«محسن آقایی» کارگردان این فیلم است و «محمدرضا بورونی» تهییه‌کننده این اثر است که توسط  موسسه فرهنگی و هنری «آوش» تولید شده. به نوشته خبرگزاری ایرنا «محسن آقایی» مستندسازی‌ست که به «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» وابسته است. به گفته سازندگان این فیلم ساخت این مستند بیش از دو سال زمان برده است و نسخه اصلی آن ۱۱۵ دقیقه است که نسخه ۹۰ دقیقه‌ای آن به نمایش در آمده است. فیلمی که تولید آن در ایران و آمریکا انجام شده است. سازندگان این فیلم نامی از این «پورن استار» آمریکایی نیاورده‌اند. در تیزر تبلیغاتی این فیلم، «پورن استار» آمریکایی در کنار برج «ترامپ» در منهتن نیویورک ایستاده و تماشاگران را دعوت به تماشای گوشه‌هایی از تجربیات خود می‌کند.

در شب نمایش این فیلم در شهر مشهد، که مقامات جمهوری اسلامی از این شهر به عنوان «پایتخت معنوی ایران» نام می‌برند، حمید حبشی، مشاور ازدواج و خانواده، با اشاره به استقبال زیاد مردم از تماشای این فیلم گفت: «دلیل استقبال زیاد مردم از این مستند نیازهایی است که مردم در کسب اطلاعات و رفع مشکلات برای چالش‌های جنسی و روابط خود با جنس مخالف دارند که متأسفانه پاسخ درستی از جامعه برای آن دریافت نکردند».

به گفته این مشاور خانواده «همان‌طور که در این مستند بیان شد بعید نیست جامعه ایران در مسیر همان مشکلات و معضلات امروز آمریکا پس از انقلاب جنسی قرار گیرد».

حمید حبشی با اشاره به مخالفت رهبر جمهوری اسلامی ایران با سند آموزشی ۲۰۳۰ ادعا کرد که «این سند راه‌حل جامعه‌ غرب و آمریکا در پاسخ به چالش‌های جنسی است که پیامدهای ناگوار آن در این مستند مشخص بود و به گفته‌ رهبری ما خودمان باید سند و راه‌حلی برای این معضل داشته باشیم».

به نوشته برخی که به تماشای این فیلم رفته‌اند، در ابتدای فیلم درج می‌شود که «تماشای این فیلم به زیرهجده ساله‌ها، زنان باردار و علمای اسلام توصیه نمی‌شود».

واکنش‌ها به نمایش این فیلم در «مشهد» نیز زیاد بود. بسیاری در فضای مجازی نوشتند که سخت‌گیری‌های بیش از اندازه در مشهد برای برگزاری کنسرت و یا نمایش برخی فیلم‌ها هیچ نسبتی با اکران چنین فیلمی ندارد. مقامات مسئول در شهر مشهد و در راس آن‌ها امام جمعه این شهر، احمد علم‌الهدی، سال‌هاست که برای این شهر «حریمی معنوی» در نظر گرفته‌اند و به بهانه این «حریم نادیدنی» امکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی را ممنوع کرده‌اند و نمایش برخی فیلم‌ها در مشهد با مشکلاتی همراه بوده است .

چندی پیش بود که نمایش فیلم مستند «میدان جوانان سابق» به‌کارگردانی «مینا اکبری» پس از چند هفته اکران در مشهد متوقف شد. این فیلم مستندی بود درباره روزنامه‌نگاران ایرانی با تمرکز به سال‌هایی که در ایران  به «بهار مطبوعات» معروف بود. بسیاری از کنسرت‌های موسیقی نیز در این شهر به صلاحدید امام جمعه و بی‌توجه به مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد، در مشهد لغو شدند. موضوعی که صدای بسیاری از هنرمندان و مخاطبان آثار هنری در شهر مشهد را درآورده اما هیچ‌گاه فریادرسی به داد آن‌ها نرسیده است.
ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *