حملات گسترده به سخنان روحانی درباره “پرونده‌های فساد”

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۲

سخنان روحانی درباره رفتار قوه قضائیه با پرونده‌های فساد با انتقاد شدید اصولگرایان مواجه شد. جنتی این سخنان را “حاشیه‌سازی” انتخاباتی دانست. علم‌الهدی هم گفت، نباید گذاشت کسانی که با رهبری زاویه دارند به جایی برسند.

روحانی در سخنرانی خود در یزد خواستار توضیح قوه قضائیه درباره چندین پرونده فساد مالی شده بود

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، تلویحا سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در خصوص نحوه برخورد قوه قضائیه با پرونده فسادهای اقتصادی را “حاشیه‌سازی”، “دخالت” و “سر و صدای” پیش از انتخابات توصیف کرد و آن را “محدود کردن حق انتخاب مردم” دانست.

حسن روحانی از نهادهای نظارتی خواسته که به یک پرونده ۹۴۷میلیون دلاری رسیدگی کنند

جنتی که عصر دیروز سه‌شنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) در “همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی” که در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس از جمله گفت: «در این انتخابات بسیاری از شرکت‌کنندگان، افراد باصداقت و سالمی هستند که دروغ نمی‌گویند، وعده پوچ نمی‌دهند و رأی نمی‌خرند؛ اما متأسفانه افرادی هم وجود دارند که این حدود را رعایت نمی‌کنند و قانون را زیر پا می‌گذارند.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه با اشاره‌ای تلویحی به انتقادات اخیر روحانی به نحوه برخورد قوه قضائیه با پرونده فسادهای اقتصادی، “بگومگو‌ها و حاشیه‌سازی‌ها” را یکی از “عوامل ایجاد یأس در جامعه” دانست و گفت: «البته ملت هوشیار است و این تاکتیک که در آستانه انتخابات، عده‌ای با سر و صدا و هیاهو بخواهند حواس مردم را از مسائل اصلی پرت کنند، جواب نمی‌دهد.»

اتهام “دخالت در انتخابات” علیه روحانی

جنتی با بیان اینکه “عصبانیت و درشت‌گویی پاسخ مناسبی” به مطالبه شفاف‌سازی نیست، تأکید کرد: «بالاخره این سؤال وجود دارد که ۱۸ میلیارد دلار مداخله ارزی در سال ۹۶ با چه منطقی انجام شد و چه نتیجه‌ای داشت؟»

او همچنین بدون نام بردن از روحانی “حاشیه‌سازی و دخالت دولت در انتخابات” را مورد انتقاد قرار داد و آن را “محدود کردن حق انتخاب مردم و خلاف حق‌الناس” توصیف کرد.

احمد جنتی در ادامه با بیان اینکه “دخالت در انتخابات از طرف مجریان جرم است”، خواستار برخورد رئیس قوه قضائیه با آن شد و گفت: «از آقای رئیسی می‌خواهیم که با دقت بیشتر به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنند و اگر مسلم شد که مسئولی در انتخابات دخالت کرده و مرتکب جرمی شده، باید هرچه زودتر رسیدگی و محاکمه شود.»

دویچه وله :

روحانی در جریان سخنرانی یکشنبه گذشته خود در یزد، از یک سو خواستار توضیح قوه قضائیه در مورد “فسادهای میلیارد دلاری”، از جمله تعیین تکلیف پرونده بابک زنجانی، “بازنگرداندن ۹۴۷ میلیون دلار” توسط یکی از نهادهای جمهوری اسلامی و “بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری برخی نهادها” شده و از سوی دیگر به ادعای گم شدن “۱۸ میلیارد دلار” در سال ۹۷ در دولت خود پاسخ داده و مدعیان این اتهام را “بی‌اخلاق” نامیده بود.

او همچنین خواستار اقدام قوه قضائیه و روشن شدن تکلیف پرونده “دو میلیارد دلاری” شده بود که به گفته او در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به آمریکا رسیده و توسط این کشور مصادره شده است.

این سخنان واکنش گسترده مقام‌های قوه قضائیه و رئیس آن و شمار زیادی از اصولگرایان و رسانه‌های آنان را به دنبال داشت. اصولگرایان در مقابل خواستار توضیح دولت درباره نحوه هزینه کردن دلار ۴۲۰۰ تومانی که مختص واردات کالاهای اساسی است شده‌اند و نیز ادعای فسادهای گسترده در این حوزه و نقش مقام‌های دولتی در آن را مطرح کرده‌اند.

زاویه “برخی از خودی‌ها” با رهبر

هم‌زمان با جنتی، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز شامگاه گذشته در سخنانی که کنایه به روحانی تعبیر شد، با بیان اینکه “برخی از خودی‌های پای ستون انقلاب در درجه‌های خاصی با رهبری زاویه پیدا می‌کنند”، گفت: «نباید بگذاریم کسانی که با رهبری زاویه دارند در عرصه‌های نظام به جایی برسند.»

علم‌الهدی افزود: «دشمن در مقام استخدام نفوذی‌ها به دنبال افراد زاویه‌دار می‌رود و از این طریق وارد می‌شود. از این رو باید توجه کنیم و نگذاریم غیرخودی‌ها مسلط شوند و زاویه‌داران با رهبری را نیز باید از جمع خود جدا کنیم.»

یک روز پس از سخنرانی روحانی در یزد، بیانیه‌ای بی نام و نشان در مجلس شورای اسلامی علیه روحانی پخش شد که سپس معلوم شد توسط مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تهیه شده است. در این بیانیه رئیس جمهوری ایران به “تقابل صریح و توهین‌آمیز” با رهبر جمهوری اسلامی متهم شده بود.

علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان اخیر خود گفت: «ولایت فقیه مانند دیوارهای کشور است که کسی نمی‌تواند از آن بالا برود اما مردم‌سالاری مانند دروازه کشور است و انتخابات، مسیری است که دشمن می‌تواند به وسیله عوامل خود از طریق آن وارد نظام شود.»

روایت کیهان از “عصبانیت روحانی”

روزنامه کیهان نیز در واکنش به سخنان روحانی در یزد نوشت که رئیس جمهوری ایران «سعی کرد به‌جای پاسخگویی درباره عملکرد خود و دولتش که جزو مطالبات اصلی مردم است با فرار رو به جلو به قوه قضائیه هجمه کند.»

این روزنامه حکومتی امروز چهارشنبه نیز تیتر یک خود را به حمله به رئیس جمهوری ایران اختصاص داد و در گزارشی زیر عنوان “راز عصبانیت روحانی؛ از کارنامه خالی تا محاکمه اخوی”، از جمله نوشت: «ناکارآمدی، کاهش بی‌سابقه محبوبیت و برخورد با فساد اطرافیان از جمله مسائلی است که این روزها رئیس جمهور را وادار به واکنش عصبی و بی‌منطق می‌کند.»

در جریان سخنرانی روحانی در یزد نیز عده‌ای از حاضران شعارهایی همچون “روحانی حیا کن، آمریکا رو رها کن” و “مرگ بر ضد ولایت فقیه” سر داده بودند. روحانی نیز این شعارها که برای لحظاتی باعث توقف سخنرانی او شده بود، “خواست آمریکا” عنوان کرد که به گفته او از “حنجره عده‌ای معدود” بلند می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *