بدهی بدهکاران بانکی؛ پنج برابر درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین , جمهوری اسلامی سالیانه یک میلیون دلار به حماس و حزب‌الله کمک می‌کند

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۵

بیژن نامدار زنگنه، ‌وزیر نفت و محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور در اظهاراتی جداگانه، اما مشابه یکدیگر اعلام کرده‌اند که ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی بهای بنزین بین طبقه فقیر جامعه که بنابر گفته حسن روحانی ۷۵ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران را تشکیل می‌دهند، توزیع خواهد شد.

از ساعات صفر جمعه ۲۴ آبان‌ماه سال‌جاری، خبر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اعلام شد.

به این ترتیب هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار و ۵۰۰ تومان، هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان و هر لیتر بنزین سوپر،‌ سه هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده‌ است.

به گفته زنگنه این طرح که آن را طرح مدیریت مصرف بنزین توصیف کرده، ‌قرار است ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال درآمد ایجاد کند که به اقشار کم‌درآمد اختصاص می‌یابد.

نوبخت هم این رقم را بین ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و می‌گوید این درآمد به بیش از ۶۰ میلیون نفر که به گفته او استحقاق آن را دارند،‌ اختصاص یابد.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز افزایش قیمت بنزین را به نفع مردم دانسته و به طور تلویحی از مردم خواسته که قدردان باشند، زیرا از افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان جلوگیری کرده است.

فارغ از اینکه روحانی در سخنرانی هفته گذشته خود به روشنی از دست خالی دولت برای تامین بودجه سخن گفته و تاکید کرده بود اداره کشور «بدون مایه فطیر» است، نگاهی گذرا به خبرهای مربوط به بدهکاران بانکی نشان می‌دهد که ۳۰ هزار میلیارد تومانی که دولت روحانی قرار است از محل افزایش قیمت بنزین و وارد آوردن فشار مضاعف بر دوش مردم به دست‌آورد، یک پنجم بدهی بدهکاران بانکی است و کمتر از نصف بدهی‌ معوق شهرداری در دوره قالیباف است.

باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ششم شهریورماه ۱۳۹۷، به نقل از امیرحسین خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارش داده که ۱۵۰ هزار میلیارد معوقات بانکی در میان ۱۱۰ نفر در گردش است. به گفته خجسته، بدهی این افراد به‌صورت معوقه است و یا تضامین معتبری در اختیار بانک‌‌ها قرار ندارد و یا با فشارهای سیاسی وام دریافت کرده‌اند.

البته رقم این بدهکاری بزرگ بانکی با توجه به اینکه چه منبعی آن را اعلام کرده،‌ بین  ۹۰هزار میلیارد تومان تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در نوسان است. در تاریخ ۲۸ مهرماه سال جاری نیز پایگاه خبری «ایران آنلاین» گزارش داد که بدهی معوق بانک‌ها تا پایان شهریور ۹۸ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما حتی با در نظر گرفتن پایین‌ترین رقم، یعنی ۹۰ هزار میلیارد تومان هم باید گفت سه برابر درآمدی که قرار است از محل افزایش قیمت بنزین تامین شود، در جیب ۱۰۰ بدهکار بانکی باقی مانده و دولت نمی‌خواهد یا نمی‌تواند آن را مطالبه کند.

تنها در یک مورد بدهی بانکی می‌توان به رسول دانیال‌زاده اشاره کرد که هفته گذشته به ایران بازگشت و به گفته سخنگوی قوه قضاییه بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

همچنین خبرگزاری ایرنا در ۱۳ شهریورماه سال جاری به نقل از پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران اعلام کرد که حجم بدهی دوره ۱۲ ساله ریاست قالیباف بر شهرداری اکنون به ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر مقامات دولت روحانی درحالی تاکید دارند که درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین صرف هیچ کار دیگری جز کمک به قشر ضعیف نمی‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، بار دیگر بر کمک به مردم فلسطین تاکید کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی، روز گذشته (جمعه)، همزمان با اولین روز اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اعلام کرد که بدون رودربایستی به فلسطین و فلسطینی‌ها کمک کرده و خواهد کرد. مرکز مطالعات استراتژیک در لندن در گزارشی که هفتم نوامبر منتشر کرد،‌ مدعی شد که تنها هزینه کمک‌های سالیانه جمهوری اسلامی به گروه حزب‌الله ۷۰۰ میلیون دلار است.

شبکه تلویزیونی ۱۲ اسرائیل و روزنامه نیز در گزارشی در ۱۵ مردادماه سال جاری مدعی شد، ‌رهبر ایران در ملاقات با مقامات جنبش‌ فلسطینی حماس در تهران حجم کمک‌های سالیانه به این گروه را از ۱۰۰ میلیون دلار در سال به ۳۶۰ میلیون دلار در سال افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *