“علی خامنه‌ای با اشرار خواندن معترضان، به نیروی‌ انتظامی فراخوان خاموش کردن صدای معترضان ایرانی را داده است”

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۷

در سومین روز اعتراضات مردمی در ایران به گرانی بنزین، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز یکشنبه ۲۶ آبان برابر با ۱۷ نوامبر اعلام کرد که خود صاحب نظر نیست اما اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند، وی از آن حمایت می‌کند. علی خامنه‌ای همچنین اضافه کرد که یقینا بعضی از مردم از این تصمیم نگران و ناراحت می‌شوند اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست، کار اشرار است.

جمشید اسدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصاددان مقیم پاریس، در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه درباره گفته‌های اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به این پرسش که اصلاً اعلام موضوع علی خامنه‌ای به چه معنی است، می‌گوید: «آن چه را که امروز رهبر نظام گفتند جای تعجب ندارد و در مورد پرونده هسته‌ای ایران هم ایشان چنان کردند».

رهبری جمهوری اسلامی، اعتراضات سه روز اخیر را به “ضد انقلابیون و دشمنان ایران” نسبت داده و گفته که تخریب و آتش زدن کار اشرار است. از جمشید اسدی پرسیده ایم که منظور علی خامنه‌ای چه کسانی هستند و چقدر این ادعا واقعگرایانه است؟ وی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «روشن است که ادعای وی واقعگرایانه نیست». این تحلیلگر مقیم پاریس تأکید می‌کند اشرار خواندن معترضان ایرانی بسیار نگران‌کننده است چون به سرکوب آن‌ها پیشاپیش مشروعیت می‌بخشد.

از جمشید اسدی پرسیده ایم که مطالبات مردم ایران چه‌ها هستند؟ آیا آن‌ها فقط علیه گرانی بنزین دست به تظاهرات زده اند و یا علیه دولت و حتی رژیم جمهوری اسلامی؟ بر اساس گفته‌های جمشید اسدی، اعتراضات مردم ایران با گرانی بنزین آغاز شده است اما آن‌ها نظام جمهوری اسلامی را نیز زیر سوال می‌برند.

جمشید اسدی در پاسخ به این پرسش که ماهیت اعتراضات روز‌های اخیر از چه لحاظ با اعتراضات دی ماه سال ۱۳۹۶ فرق می‌کند، می‌گوید که مردم ایران دیگر ترسی ندارند و شعار‌های آن‌ها نشان دهنده زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی است.
رادیو بین‌المللی فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *