بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر : درخواست از جامعه جهانی برای حمایت از معترضان

By | ۱۳۹۸-۰۸-۲۷

طی روزهای اخیر و با افزایش ناگهانی و بی سابقه قیمت بنزین در ایران،  در واکنش به این تصمیم و در سراسر کشور مردم دست به تجمعات اعتراض آمیز زده اند. متاسفانه و بنا به اخبار منتشر شده توسط رسانه های گوناگون، این اعتراضات از سوی پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و تاکنون ده ها نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده و تعداد زیادی نیز مجروح شده اند.

کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانواده های داغدار، خود را در غم آنها شریک می داند و همچنین حکومت جمهوری اسلامی را به خویشتنداری در مواجه با اعتراضات بر حق مردم و نیز به رسمیت شناختن حق تظاهرات مسالمت آمیز آنان بر اساس قانون اساسی و قوانین بین المللی حقوق بشر دعوت می‌کند.

متاسفانه تصمیم به افزایش قیمت بنزین که توسط “شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا” و بدون اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته شده است، برخلاف مصالح ملی و نیز برخلاف قانون اساسی کشور است. این تصمیم با توجه به نرخ بالای بی کاری و تورم در جامعه منجر به آسیب پذیری بیش از پیش اقشار کم درآمد جامعه و تهدید جدی حقوق اساسی آنها شده و عواقب نگران کننده و وخیمی برای جامعه ایران در پی خواهد داشت.

سخنرانی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، در کمال تاسف نه تنها کمکی به حل بحران موجود نکرد بلکه با خطاب قراردادن مردم معترض به عنوان “اشرار” راه را برای سرکوب هر چه بیشتر آنان از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی هموار کرد. همچنین متعاقب سخنرانی ایشان و حمایت از افزایش قیمت بنزین، طرح تعدادی از نمایندگان مجلس به منظور بازگشت قیمت ها به نرخ قبل از دستور جلسه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خارج و آخرین امیدها برای مدیریت شرایط موجود از میان رفت.

از روز گذشته و با دستور شورای امنیت کشور، دسترسی مردم به اینترنت قطع شده است، حکومت ایران با این کار سعی در ایجاد محدودیت در انتقال اخبار و اطلاعات و قطع صدای عدالت طلبانه و آزادی خواهانه مردم ایران دارد. شایسته است مردم ایران ضمن حفظ انسجام و همدلی به کمک هم بشتابند، همچینین در این شرایط خطیر و با توجه به تعداد بالای آسیب دیدگان تظاهرات بیش از پیش به حضور و همدلی پرستاران و پزشکان متعهد کشور به منظور رسیدگی و درمان هموطنانمان آسیب دیده مان نیاز است.

کانون مدافعان حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن سرکوب و قتل تظاهرکنندگان، اعمال سانسور و نقض آزادی بیان از سوی حکومت جمهوری اسلامی را مصداق نقض فاحش حقوق بشر می داند و از جامعه جهانی و سازمان ها و گروههای حقوق بشری درخواست دارد به منظور جلوگیری از تداوم این وضعیت وارد عمل شده و دولت را نسبت به مسوولیت های خود مورد بازخواست قرار دهند.

شیرین عبادی

رییس کانون مدافعان حقوق بشر
یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *