“اروپا اروپا، ایران ماییم نه اونها”

By | ۱۳۹۸-۰۸-۳۰

بسیاری شهرهای اروپا روزهای گذشته صحنه ابراز همبستگی ایرانیان مقیم خارج با اعتراضات داخلی بوده‌اند. چهارشنبه بیستم نوامبر، صدها نفر در فرانکفورت و برلین در برابر سفارت و کنسولگری ایران، شعارهای معترضان را تکرار کردند.

محوطه روبرویی سفارت ایران در برلین، روز چهارشنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) محل ابراز همبستگی ده‌ها تن از ایرانیان مقیم آلمان با اعتراضات مردم در داخل کشور بود. در این مراسم که به گفته حاضران ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در آن شرکت داشتند، شعارهایی چون “گرانی بهانه است، کل نظام نشانه است”، “نه شاه می‌خوایم نه ملا” سر داده شد.

این گردهمایی به ابتکار کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران و کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین ترتیب داده شده بود. میلا مسافر از مسئولان کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران – برلین به دویچه وله گفت: «ترکیب جمعیت متفاوت از گذشته بود. کردها، دانشجویان و فعالان سیاسی گروه‌های مختلف در جمع حضور داشتند. حزب چپ پشتیبانی کرده و حضور جوانان چشمگیر است.»

خانم مسافر اضافه کرد که ماموران بیشتری به نسبت دفعات قبل در برابر سفارت حضور دارند: «شاید دلیل‌اش فشارهای جمهوری اسلامی باشد و شاید فکر کرده‌اند وضعیت آن قدر جدی است که ممکن است جمعیت بخواهد به سفارت بریزد…»

مهران بهروز فغانی، روزنامه‌نگار، به دویچه‌وله گفت: «مهم‌ترین هدف تجمع امروز همبستگی با مردم معترض بود و جمعیت تاکید داشت که آینده ایران در کوچه و خیابان رقم می‌خورد و جهان باید از اعتراضات تعیین کننده جاری و این که نجات مردم ایران در گرو خیابان‌ها و سنگرهای شهری است، حمایت کند.»

جمع در برابر سفارت ایران در برلین

ت

در تجمع برلین، شعار “مرگ بر دیکتاتور” و “مرگ بر جمهوری اسلامی” بیشتر از سایر شعارها تکرار شد. جمعیت تصاویری از زندانیان سیاسی، فعالان جنبش کارگری و فعالان مدنی را در دست داشت.

شاهدان مراسم به دویچه‌وله گفتند که شعارها به زبان آلمانی نیز تکرار می‌شدند. پنجره‌های سفارت خاموش بودند و پلیس در برابر در بسته، از محل محافظت می‌کرد.

گردهمایی در برابر سرکنسولگری ایران در فرانکفورت

هم‌زمان با برلین، گردهمایی بزرگی نیز در برابر کنسولگری ایران در شهر فرانکفورت با یک دقیقه سکوت به احترام کشته‌شدگان اعتراضات اخیر آغاز شد. شهناز مرتب، از سازماندهندگان گردهمایی فرانکفورت، در گفت‌وگو با دویچه وله از تشکیل “کمپین دفاع از مبارزات مردم در ایران” خبر داد و گفت شرکت بیش از ششصد نفر در این مراسم امیدوارکننده بود. خانم مرتب افزود که شماری شهروندان عراقی و سوری نیز در این تجمع بودند تا علاوه بر ابراز همبستگی با معترضان ایرانی، مخالفت خود با دخالت‌های جمهوری اسلامی در کشورهایشان را ابراز کنند.

 

 

بهرام بیگدلی، یکی از شرکت کنندگان در این تجمع عنوان کرد که جمعیت حاضر از نظر تعداد، ترکیب و تعامل متفاوت بود. او به دویچه‌وله گفت هواداران رضا پهلوی، کردها و چپ‌ها به نوبت شعارهای خود را می‌دادند و مشترکا سرود ای ایران را خواندند: «شعارها در همبستگی با معترضان، همان شعارهای داخل ایران بودند… در این سال‌ها چنین فضایی دیده نشده بود و این تحمل دیگری جالب و کم نظیر بود.»

تجمع‌های مشابهی نیز در کلن، هامبورگ، پاریس، آمستردام و وین برگزار شده‌اند. یکی از ابتکاری‌ترین شعارها را، ایرانیان مقیم وین در گردهمایی حمایتی خود خطاب به سیاستمداران سر دادند: «اروپا اروپا، ایران ماییم نه اونها…»

دویچه وله:

گردهمایی در مقابل سرکنسولگری ایران در فرانکفورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *