سرتیپ آبنوش: اعتراض‌های اخیر جنگ جهانی تمام عیار بود

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۱

سرتیپ سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان اعتراض‌های اخیر در ایران را «جنگ جهانی تمام عیار» توصیف کرده که «یک دفعه کل کشور را فرا گرفت» و تاکید کرده که «فقط خدا ما را نجات داد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که در همدان سخنرانی داشته، پایان دادن به این اعتراض‌ها را «معجزه» خوانده است.

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی گسترده در بسیاری از شهرهای ایران انجامید. هرچند در آغاز این اعتراضات در روز ۲۴ آبان، اعتراض علیه افزایش قیمت بنزین بود، اما به سرعت شعارها متوجه مقام‌های جمهوری اسلامی شد.

مقامات ایران تاکنون کشته شدن پنج نفر را تایید کرده‌اند، اما برآوردهای رادیو فردا حکایت از آن دارد که در طول پنج روز اعتراضات دست‌کم ۱۳۸ نفر کشته شده‌اند.

جنگ «جهانی»

سرتیپ آبنوش در سخنرانی خود در خصوص کلیت این اعتراضات گفته است:«جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب وضع حمل کرد و خوشبختانه نوزاد آن در لحظه تولد فوت کرد.»

فرمانده عملیات بسیج اضافه کرده است: «هماهنگی های عجیب و غریبی در فتنه جاری شکل گرفته و فقط منتظر یک جرقه بودند تا کشور را نابود کنند که اطلاعات تکمیلی پس از اعترافات اعلام خواهد شد.»

سالار آبنوش می‌گوید، در این اعتراضات «معجون درهمی» از «ائتلاف شیاطین» با مشارکت کشورهای اسرائیل، آمریکا و عربستان شکل گرفته بود.

او درباره این ائتلاف و نحوه نفوذ آن به داخل ایران با این گستردگی توضیحی نداده ولی گفته است که از «هماهنگی ها و بازجویی ها اطلاعات زیادی بدست آوردیم.»

فرمانده عملیات بسیج در ادامه ادعا کرده است: «فتنه گران کشتار را نصف ایران در نظر گرفته بودند.»

اظهارات این مقام ارشد بسیج درباره گستردگی اعتراض‌ها در حالی است که پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران معترضان را تعدادی معدود خوانده بود.

«قطع اینترنت»

سالار آبنوش همچنین گفته است در جریان اعتراض‌های اخیر «اینترنت با تاخیر قطع شد» ولی «قطع اینترنت کمک کرد که ساماندهی گروه‌های پیچیده» بهم بریزد.

اینترنت در ایران ساعت شش عصر روز ۲۵ آبان به دستور شورای امنیت کشور که زیر نظر وزیر کشور است قطع شد و سطح دسترسی آن حداکثر پنج درصد بود.

عصر پنجشنبه اعلام شد که اینترنت در برخی از نقاط کشور به صورت محدود بازگشته است. سایت «نت‌بلاکز» می‌گوید که سطح دسترسی به اینترنت در ایران اکنون به هشت درصد رسیده است.

تکلیف «رانت بازان»

فرمانده عملیات بسیج در بخش دیگری از سخنرانی خود گفته است، «آنهایی که رانت بازی می کنند باید تکلیفشان را مشخص کنیم.»

سالار آبنوش به طور مشخص نگفته است منظورش چه کسانی است.

این مقام ارشد بسیج همچنین از اعتراض برخی به رهبر جمهوری اسلامی خبر داده و گفته است این عده فکر می‌کردند که «رهبری به خاطر فشار به اقشار ضعیف» به گران شدن اعتراض خواهند کرد.

با این حال سرتیپ آبنوش گفته علی خامنه‌ای برای اینکه محاسبات «فتنه‌گران» را بر هم بزند، از گران‌شدن بنزین دفاع کرده است.

سرکوب گسترده اعتراضات در ایران همزمان با قطع اینترنت، واکنش های بین المللی در پی داشته است.

دبیرکل سازمان ملل به همراه کشورهای اروپایی نسبت به جان باختن مردم در این اعتراضات ابراز نگرانی کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم گفته است، حکومت ایران «کل سیستم اینترنت را قطع کرده است به گونه‌ای که ملت بزرگ ایران نمی‌توانند درباره خشونت وحشتناکی که در این کشور جریان دارد صحبت کنند».

عفو بین الملل دو روز پیش اعلام کرد، دستکم ۱۰۶ نفر در اعتراضات اخیر کشته شدند.

اما ایران از اقدام نهادهای بین المللی در انتشار آمار تعداد کشته شدگان انتقاد کرده است.

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *