اتهام‌های سنگین و خنده دار  مقام‌های رژیم اسلامی علیه معترضان

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۴

سخنگوی سپاه مدعی “رفتارهای داعش‌وار” و شلیک به مردم با “کلت‌های مخفی” در جریان اعتراضات اخیر شد. رئیس بسیج از “بردن برخی افراد به خارج و آموزش آنها” خبر داد و فرمانده ناجا هم خواستار پخش فیلم دستگیرشدگان در تلویزیون شد.

در غیاب مطبوعات آزاد و حتی سکوت مقام‌های ایران درباره شمار کشته‌ها و بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی اتهام‌های سنگینی را متوجه معترضان کرده‌اند.

سخنگوی سپاه پاسداران مدعی “رفتارهای داعش‌وار” و شلیک به مردم با “کلت‌های مخفی” شده و رئیس بسیج اتهام هدایت اعتراضات از خارج کشور و اعزام “برخی افراد به خارج و آموزش آنها” را مطرح کرده است.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، امروز دوشنبه چهارم آذر (۲۵ نوامبر) مدعی شد که اسرائیل و آمریکا در “پشت صحنه” اعتراضات اخیر در ایران قرار داشته‌اند و «به دلیل اینکه فشار اقتصادی آنها جواب نداده بود، فرصتی ایجاد شد و با توجه به نارضایتی‌هایی که در مردم وجود داشت، دشمن بر موج سوار شد و این خشونت بی‌سابقه را به وجود آوردند.»

اتهام شلیک با “کلت‌های مخفی” و “بهره‌گیری” از زنان

این مقام سپاه در ادامه اتهامات سنگینی را متوجه معترضان کرد و گفت: «رفتارهای داعش‌وار را اخیرا شاهد بودیم که با کلت‌های مخفی به مردم شلیک کرده و خشونت بالا و سازماندهی و بهره‌گیری از خانم‌ها برای ایجاد درگیری اول تجربه جدیدی بود و دشمنان بر موج ناآرامی‌ها سوار شدند.»

به نوشته دویچه وله، اشاره سخنگوی سپاه به “بهره‌گیری از خانم‌ها” پیش‌تر نیز توسط رسانه‌های حکومتی ایران مطرح شده بود. روز ۲۹ آبان برنامه “۲۰:۳۰” صدا و سیمای جمهوری اسلامی که عموما مستندهایی سیاسی ـ تبلیغاتی برای بخش امنیتی را تولید می‌کند، در گزارشی “اعترافات” یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر به نام فاطمه داوند را پخش کرد. در این گزارش، زنان عامل “تحریک احساسات حاضرین” و “هدایت گروه‌ها” معرفی شدند.

یک روز پس از این گزارش که از “حضور پررنگ زنان به عنوان لیدر” در اعتراضات هفته گذشته خبر داده بود، خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارشی زیر عنوان “حکایت زنانی که برای اغتشاش به ایران آمدند” منتشر کرد و ضمن انتشار بخشی از اعترافات نمایشی خانم داوند، او را یکی از لیدرهای اعتراض‌ها معرفی کرد.

این اقدامات و تأکید دیگر رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی بر “میدان‌داری زنان” و نقش آنان در “تهییج جوانان” و مشابه خواندن رفتار آنان با “مانورهای زنانه” سازمان مجاهدین خلق، نگرانی بسیاری از ناظران را برای طراحی سناریویی جهت نسبت دادن آنها به “بیگانگان” در پی داشته است.

پیش از رمضان شریف، علی فدوی جانشین فرمانده سپاه نیز ادعای شلیک به مردم از داخل جمعیت معترضان را مطرح کرده و گفته بود: «به بسیاری از مردم از فاصله یک متری و نیم متری شلیک شده است. این یعنی گلوله از میان خودشان شلیک شده است. اشرار با کُلت‌های خفیف خود از پشت مردم را می‌کشتند.»

این در حالی است که در برخی ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نحوه شلیک به مردم، فاصله آن با قربانیان و نیز ضاربان به‌وضوح قابل تشخیص و پیگیری هستند.

“برنامه مفصل دشمن”

به‌رغم سکوت یا به سکوت واداشته شدن تقریبا مطلق رسانه‌های ایران در جریان اعتراضات اخیر، رمضان شریف از نقش آنان در روزهای گذشته ابراز نارضایتی کرد و گفت: «در اغتشاشات اخیر که در پی افزایش قیمت بنزین رخ داد رسانه‌ها به سرعت با تجربه قبلی هیجان‌سازی کرده و با به خط کردن اوباش در حواشی شهرها مشکلاتی را به وجود آوردند که به شدت نگران‌کننده بود و اگر نیروهای امنیتی نبودند، به این سرعت جمع نمی‌شد و برنامه دشمن خیلی مفصل بود.»

سخنگوی سپاه پاسداران افزود: «رسانه‌های کشور رسالت بزرگی داشتند که در دام دشمن گرفتار نشوند اما متاسفانه خیلی شاهد این هوشمندی در اتفاقات اخیر نبودیم.»

با وجود غیاب کامل اطلاع‌رسانی آزاد و مستقل درباره اعتراضات اخیر، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران از “همسویی هیجانی” رسانه‌ها با “یک موضوع کوچک” ابراز نارضایتی کرد و گفت: «نباید در دام عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن قرار بگیریم و نظام متعادل رسانه‌ای هوشمند باید توانایی داشته باشد افکار عمومی را خط بدهد.»

این مقام امنیتی در عین حال به اهمیت واکنش رهبر جمهوری اسلامی به اعتراضات اخیر اشاره کرد و گفت: «در پی اتفاقات اخیر کشور اگر بیانات مقام معظم رهبری در درس خارج فقه نبود، شرایط ما بدتر و فرصت بیشتری برای سوءاستفاده دشمن فراهم می‌کرد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو روز پس از سه برابر شدن قیمت بنزین و اجرای سهمیه‌بندی شدن آن، از این اقدام حمایت کرد و اعتراضات مردمی را به “اشرار” و “ضدانقلاب و دشمنان ایران” نسبت داد که به گفته او با “تشویق” خانواده پهلوی و سازمان مجاهدین خلق صورت گرفته است. این سخنان خامنه‌ای به عنوان فرمان سرکوب اعتراضات تعبیر شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در مواضعی هماهنگ با رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های حکومتی و امنیتی، روز ۲۹ آبان گذشته ضمن اعلام “پیروزی” بر معترضان، از جمله گفت: «آشوب‌طلبان سازمان‌یافته، برنامه‌ریزی شده و مسلح بودند که کاملا بر اساس برنامه طراحی‌شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کردند.»

رمضان شریف همچنین با بیان اینکه “نتوانسته‌ایم کارکرد نظام در ۴۰ سال گذشته را به نسل جوان انقلاب منتقل کنیم”، هدف به گفته خود “دشمن” را اثبات ناتوانی “نظام دینی” در ادامه جامعه دانست و در عین حال مدعی شد که “۴۰ سال آینده چله شکوفایی و پیروزی” جمهوری اسلامی خواهد بود.

اتهام “آموزش برخی افراد در خارج کشور”

هم‌زمان با این مقام سپاه پاسداران، رئیس سازمان بسیج نیز مدعی شده که “دشمنان” اعتراضات اخیر را برای سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی کرده بوده‌اند، اما موفق به این کار نشده‌اند. غلامرضا سلیمانی همچنین با بیان اینکه “یکی از راهبردهای آمریکایی‌ها در کشور ما ایجاد بلوا و آشوب برای پیگیری خواسته‌هایشان است”، درباره اعتراضات سراسری هفته گذشته مدعی شد که «دشمنان رسما اعلام کردند که این برنامه‌ریزی ما بوده است.»

رئیس سازمان بسیج افزود: «در اجلاس امنیتی سال گذشته داووس در قطر، هسته‌ای با مسئولیت برایان هوک شکل گرفت که در آن سازمان موساد و کشورهای مرتجع منطقه حضور داشتند و می‌خواستند در سال ۹۷ این کار را انجام دهند که نتوانستند. امسال بنا داشتند در پایان سال و ایام انتخابات این کار را بکنند، موضوع سهمیه‌بندی سوخت که مطرح شد و اعتراضات مردمی که بروز پیدا کرد، فرصت را برای سوءاستفاده از شرایط مناسب دیدند.»

غلامرضا سلیمانی همچنین مدعی شد: «با بردن برخی افراد به خارج از کشور و آموزش آنها و همچنین سازماندهی در فضای مجازی، دیدید که چه حوادثی را در حمله به منافع مردم رقم زدند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *