تعویق جام جهانی کشتی فرنگی در ایران به دلیل اعتراضات اخیر؛ واکنش ایران

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۴

کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی، برگزاری رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی در تهران را به‌دلیل آنچه «بی‌ثباتی اخیر در ایران» نامید، تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این اتحادیه منتشر شده، آمده که کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی روز یک‌شنبه، سوم آذر در جلسه‌ای که در استانبول ترکیه برگزار کرد، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

قرار بود رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۹ روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شود.

به‌دنبال افزایش ناگهانی قیمت بنزین در ایران، شهرهای مختلف کشور برای چندین روز صحنه اعتراض‌های خیابانی بود که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳۸ نفر و بازداشت نزدیک به پنج هزار نفر شد.

بر اساس این گزارش، این اعتراضات باعث شده که اتحادیه جهانی کشتی بر اساس توصیه‌های وزارت خارجه کشورهای عضو در مورد سفر به ایران، تصمیم به لغو میزبانی تهران بگیرد.

اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرده که دو کشور به دلیل شرایط ایران اعلام کرده‌اند از حضور در جام جهانی تهران خودداری خواهند کرد.

خبرگزاری‌های ایران، نام این دو کشور را ژاپن و مجارستان گزارش کرده‌اند.

مایکل دوسون، دبیرکل اتحادیه جهانی کشتی هم در نامه‌ای خطاب به فدراسیون کشتی در ایران نوشته «مسئولیت» این سازمان در قبال ورزشکاران و تیم‌ها و فقدان «درجه‌ای از ثبات» ضروری برای برگزاری چنین مسابقاتی در ایران، موجب شده که کمیته اجرایی این اتحادیه، برگزاری جام جهانی کشتی فرنگی را تا اطلاع ثانوی به تعویق بیندازد.

آن‌طور که این اتحادیه اعلام کرده این تصمیم برای پرهیز از بروز هرگونه خطر برای ورزشکاران شرکت‌کننده در این مسابقات اتخاذ شده است.

اعتراضات خیابانی نسبت به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران، پیش از این نیز باعث لغو شماری از مسابقات خانگی رشته‌های مختلف ورزشی در ایران شده بود.

از جمله چند بازی در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتسال و هفته ششم لیگ برتر والیبال لغو شده بود و مسئولان فدراسیون‌های مربوطه هیچ دلیلی برای آن اعلام نکرده بودند.

استاندار اصفهان هم نامه‌ای به فدراسیون بسکتبال، دستور لغو بازی تیم‌های بسکتبال ذوب‌آهن اصفهان و شهرداری گرگان را داده بود.

فدراسیون فوتبال هم دستور لغو چهار بازی فوتبال هفته یازدهم لیگ در شهرهای مختلف را صادر کرده بود.

بازی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان هم که چندبار اعلام شده بود لغو می‌شود، بالاخره با تغییر ساعت برگزار شد. اما بدلیل اعتراضات و نیز فراهم نبودن شرایط برای فروش بلیت اینترنتی، تماشاگران این بازی، بسیار کم‌تعداد بودند.

واکنش ایران به لغو جام جهانی کشتی فرنگی: یک رویداد درجه ۳ بود

سخنگوی فدراسیون کشتی ایران در واکنش به لغو میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی می‌گوید: «جام جهانی یک رویداد درجه ۲ یا ۳ محسوب می‌شود».

حسن رنگرز در عین حال می‌گوید بلافاصله مذاکرات با نهادهای داخلی و اتحادیه جهانی را آغاز کردیم و امیدواریم شاهد برگزاری این رقابت‌ها در تهران باشیم.

برخلاف آنچه آقای رنگرز گفته است، فقط تیم‌های اول تا هشتم مسابقات جهانی ۲۰۱۹ دارای سهمیه بودند. اهمیت و سطح فنی مسابقات را نمی‌توان پایین دانست.

در گروه اول تیم‌های روسیه، ایران، قزاقستان و کوبا حاضر بودند. تیم‌های ازبکستان، گرجستان، ژاپن و چین نیز در گروه دوم قرار داشتند.

آخرین اردوی تیم ملی ایران با سرمربیگری محمد بنا و حضور همه نفرات اصلی تیم ملی ایران در خانه کشتی دایر است.

روسیه در فهرست خود جمعی از نفرات برتر جهان و المپیک مانند استپان ماریانیان، داویت چاکوتادزه، آدام کوراک و الکساندر چخرکین را گنجانده بود.

تیم ملی کوبا قرار بود با همراهی اسماعیل بوره‌رو قهرمان جهان و المپیک در این مسابقات شرکت کند.

حسن رنگرز در نشست خبری گفت میزبانی جام جهانی «تعهد فدراسیون قبلی بود که بر دوش فدراسیون جدید گذاشته شد».

او تأکید کرد تعلیق رقابت‌ها خارج از اراده فدراسیون است اما «در تلاشیم میزبان این مسابقات باشیم و اگر نشد در اولین فرصت ممکن میزبانی کنیم».

تیم ملی کشتی فرنگی مجارستان نخستین تیمی بود که کناره‌گیری‌اش را اعلام کرد تا تیم چین جایگزین شود. ژاپن نیز انصراف خود را با ارسال نامه اعلام کرده بود.

قرار بود دولت تورلیخانوف رئیس قزاقستانی شورای کشتی آسیا و عضو هیئت رئیسه اتحادیه جهانی، به عنوان نماینده این ارگان بر مسابقات نظارت کند.

آنتونیو سیلوستره رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی از آلمان و کمال محمد بوعزیز از تونس، مدرسان داوری در جام جهانی تهران بودند.

رنگرز قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان تأکید کرد «تمام استاندارهای مد نظر اتحادیه جهانی» شامل تجهیز تالار برگزاری و تأمین جوایز دلاری تیم‌های برتر انجام شده بود.

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی گفته است ایران نماینده‌ای برای دفاع از میزبانی به جلسه روز یکشنبه کمیته اجرایی اتحادیه جهانی اعزام نکرده بود.

یکی از خبرنگاران از رنگرز پرسید آیا فدراسیون ایران قبلاً با ارسال ایمیل به اتحادیه جهانی اعلام کرده بود از شرایط میزبانی برخوردار نیست؟

رنگرز با تکذیب این خبر گفت ابتدا قرار بود در ماهشهر برگزار شود اما اتحادیه جهانی با برگزاری مسابقات در جایی به غیر از تهران مخالف بود.

پیشتر فدراسیون جهانی فوتبال نیز میزبانی عراق در مرحله مقدماتی جام جهانی را با دلایلی مشابه لغو کرد تا بازی‌های این تیم مقابل ایران و بحرین، در اردن برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *