معترضان کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۷

منابع انتظامی عراق شامگاه چهارشنبه ۶ آذر از هجوم معترضان عراقی به کنسولگری ایران در نجف خبر دادند.

به گزارش رویترز، منایع امنیتی و پلیس عراق می‌گویند، معترضان پس از ورود به کنسولگری ایران در نجف تمامی ساختمان آن را به آتش کشیدند.

طبق این گزارش، کارکنان کنسولگری ایران در نجف هنگام حادثه در این ساختمان حضور نداشتند و ساعاتی قبل آنجا را تخلیه کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی سعی کردند با شلیک گاز اشک آور و گلوله مانع حمله معترضان به کنسولگری شوند که در این میان دو نفر از حمله‌کنندگان به کنسولگری کشته شدند.

به دنبال این رخداد در شهر نجف مقررات منع آمد و شد اعلام شد. مقامات نجف ادارات دولتی این شهر در روز پنج شنبه را نیز تعطیل کرده‌اند.


معترضان عراقی پیش از این هم به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا حمله کرده‌ بودند. این اتفاق باعث شد که چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک توئیتی را درباره صحنه‌های حضور معترضان در جلوی کنسولگری ایران در کربلا ریتوئیت (ارسال دوباره) کند.

همزمانی این ریتوئیت با ۱۳ آبان که سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران است، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است.

معترضان بر این باورند که شبه‌نظامیان وابسته به ایران عامل سرکوب اعتراضات سال گذشته بصره هستند که حدود ۳۰ کشته به جا گذاشت. معترضان بصره کنسولگری ایران در این شهر را نیز به آتش کشیدند.

در اعتراضات اخیر عراق هم دست‌کم ۳۴۰ نفر کشته شده‌اند. این گسترده‌ترین اعتراضات از زمان سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ است.

معترضان خواهان برکناری طبقه سیاسی حاکم بر کشور هستند که آن را فاسد و حافظ منافع قدرت های خارجی می‌دانند.

این در شرایطی است که بسیاری از مردم کشور به دلیل بیکاری گسترده و فقدان خدمات عمومی مثل بهداشت و آموزش در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند. اما خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات در عراق را «توطئه خارجی» نامیده است.

حمله به کنسول گری‌های ایران در عراق در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در دو یادداشت جداگانه خواستار تصرف سفارت آمریکا در بغداد توسط معترضان عراقی شده بود.​

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *