تولد کمیته اطاعت از رهبری

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۸

منصور رضوی، شهروند خبرنگار

دو ورزشکار ایران در رقابت‌های بین‌المللی با پیراهن‌هایی که روی آن‌ها شعار «مهدی ترابی»، بازیکن «پرسپولیس» نقش بسته بود، مقابل دوربین‌ها قرار گرفتند؛ «نجات کشور = اطاعت از رهبری».

«حامد قربانی» و «علی کوهستانی»، دو ورزشکار کونگ‌فوکار ایران، چهار روز پیش در رقابت‌های جهانی جمهوری آذربایجان به ترتیب به مدال‌های طلا و نقره این مسابقات رسیدند. همان روز خبرگزاری «فارس» بدون اطلاع از حرکت این دو ورزشکار، به نقل از «داریوش نظرزاده»، رییس «انجمن کونگ‌فو آزاد ایران» نوشت: «تیم ملی انجمن کونگ‌فو آزاد ایران در این مسابقات موفق به کسب ۱۵ مدال طلا، سه نقره و دو برنز شد و پس از تیم ملی آذربایجان و بالاتر از ترکیه، به مقام دوم جهان دست یافت.»

اما تا آن روز، خبر و تصویری از دو ورزشکار ایرانی که نه تنها ورزشکاران که جامعه ایران را به اطاعت از آیت‌الله «علی خامنه‌ای» دعوت می‌کنند، وجود نداشت.

یک روز بعد، یعنی پنجم آذر ۱۳۹۸، رسانه‌های داخل ایران تصویری را منتشر کردند که در آن نشان داده می‌شود دو مدال‌آور ایران از جمع ۲۰ مدال‌آور، مقابل نشان این رقابت‌ها با پیراهن‌هایی که از قبل آماده کرده بودند، ایستاده‌اند.

ورزش ایران حالا میدانی برای فریاد شعارهای سیاسی و مذهبی شده است. زمانی زیر پیراهنی‌هایی که منقش به نام یا تصویر اعضای خانواده بازیکنان بودند، جای خود را به شعارهای مذهبی و نام پیشوایان تشیع دادند. بعد آرام آرام تصاویری از شهدای ایران در جنگ هشت ساله و سپس نام یا تصویری از «شهدای حرم» جای آن‌ها را گرفتند.

نوآوری را اما مهدی ترابی در بازی پرسپولیس مقابل «پیکان» در همین فصل جاری لیگ برتر ایران آغاز کرده بود. او دقیقه نوزدهم بازی و پس از گل‌زنی، پیراهنش را بالا زد و زیر پیراهنی خود را نشان داد که روی آن نوشته بود: «تنها راه نجات کشور= اطاعات از رهبری».

هافبک هجومی پرسپولیس پس از بازی، به رسانه‌ها گفت که نه سیاسی است و نه علاقه‌ای به سیاست دارد اما حس می‌کند که تنها راه نجات کشور را باید در پیروی و تبعیت از دستورات رهبر جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد.

یک روز پس از این اتفاق، «کمیته فرهنگی» فدراسیون فوتبال ایران تصمیم به چاپ بنرهایی در تمجید از حرکت مهدی ترابی برای هفته بعد لیگ برتر فوتبال ایران ‌گرفت. یک هفته بعد در ورزشگاه «آزادی» تهران و ورزشگاه بوشهر بنرهایی به چشم می‌خورد که روی آن تصویری از ترابی و حمایت از دیدگاه او نقض بسته بود.

اما تنها چاپ بنر برای ابراز شادی در زدن گل به حریف کفایت نکرد؛ روز ششم آذر، «عبدالحمید احمدی»، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از تشکیل «کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ورزش کشور» در راستای بند ۸ «نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور» خبر داد.

احمدی از مرموزترین شخصیت‌های تاریخ رسانه و ورزش ایران است؛ مردی که در خانواده‌ای مذهبی متولد شد، پدرش تحصیلات حوزوی داشت و او هم مانند پدر، ابتدا به حوزه علمیه قم رفت. اما کمی بعد و پیش از آن‌که معمم شود، از حوزه دست کشید.

آن‌چه از او به عنوان بیوگرافی در پرتابل جامع «دانشگاه علم و فرهنگ» به ثبت رسیده است، بیش از آن‌که حیرت‌انگیز باشد، مبهم به نظر می‌رسد. احمدی از سال ۱۳۶۲ تاکنون سابقه ۳۱ مدیریت اجرایی فقط در دانشگاه‌های ایران دارد. ۱۴ طرح پژوهشی نیز از او در دانشگاه‌های ایران به چشم می‌خورد.
۱۹ مقاله «علمی ترویجی» از عبدالحمید احمدی در دانشگاه‌های ایران و جهان منتشر شده است. هفت کتاب نیز به قلم او از سوی «نشر سازمان تربیت بدنی»، «نشر دانشگاه امام رضا» و «انتشارت جهاد دانشگاهی» منتشر شده‌اند یا در نوبت انتشار قرار دارند.

از آثار ناشناخته احمدی می‌توان به مقاله «ثناییه‌التوظیف لقناع‌المسیح(ع) فی شعر السیاب» اشاره‌ کرد؛ نوشتاری به زبان عربی که در دوفصل‌نامه «ادبیات‌عرب» به چاپرسیده است.

اما میان تمام عناوینی که از او در سایت دانشگاه علم و فرهنگ منتشر شده بود، نشانی از سمت‌های کنونی وی نیست؛ مثلا «ریاست انجمن روزنامه‌نگاران ورزشی»، «عضویت در هیات اجرایی انجمن جهانی روزنامه‌نگاران»، «ریاست کمیته رسانه‌های فدراسیون فوتبال» و البته معاونت فرهنگی و توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان.
این عناوین، بخشی از دایره وسیع فعالیت‌های عبدالحمید احمدی در رسانه‌ها و ورزش ایران است؛ منهای عضویتش در برخی هیات رییسه‌های فدراسیون‌های ورزشی کشور.

او به عنوان یکی از شاخص‌ترین مقام‌های مسوول جامعه روزنامه‌نگاری ورزشی ایران، چه در انجمن‌ها و چه در فدراسیون فوتبال، چندی قبل کنار «مهدی تاج»، به دیدار اعضای «کمیسیون فرهنگی» مجلس شورای اسلامی رفت. زمانی که رییس فدراسیون فوتبال ایران در مورد محروم کردن چهار ساله خبرنگاران ایرانی در صورت پرسش سوالات انتقادی صحبت می‌کرد، رییس انجمن روزنامه‌نگاران ورزشی کنار دستش نشسته بود.

او حالا پیشنهاد برپایی یک ستاد ویژه برای صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ورزش ایران را در جلسه مشترک روسای فدراسیون‌های ایران داده است.

احمدی در این جلسه گفته است: «با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت بروز معنویت در محیط ورزش، انتظار از ما به عنوان دست‌اندرکاران ورزش برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که محیط ورزش را باید پاکیزه نگاه دارید، زیاد است.»

او تاکید کرده است: «در بند ۸ نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور، مبارزه ساختارمند با ناهنجاری‌های اخلاقی، تخلفات و جرایم ورزشی و تلاش حداکثری  برای حل دعاوی تاکید شده است.»

به همین دلیل، «مسعود سلطان‌فر»، وزیر ورزش و جوانان نیز دستور به تاسیس یک کمیته جدید برای حفاظت و حراست از ارز‌ش‌های اخلاقی و فرهنگی در جامعه داد.

بخشی از تلاش‌های این کمیته یا کمیته‌های فرهنگی وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی به همین تصویری می‌رسد که چهار روز پیش‌تر از امروز در جمهوری آذربایجان ثبت شد و بخشی از آمیختگی جدید ورزش با سیاست را نشان می‌داد؛ دور زدن قانون کمیته بین‌المللی المپیک.

ایران‌وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *