ادامه بازداشت‌های گسترده معترضان در ایران؛ دست‌کم ۲۴۰ نفر در کرمانشاه بازداشت شدند

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۱

در حالی که نزدیک به دوهفته از اعتراضات در ایران می گذرد، حکومت همچنان در حال سرکوب و دستگیری معترضان است.

در ادامه بازداشت‌های گسترده معترضان در شهرهای مختلف، برخی رسانه های ایران روز یکشنبه ۱۰ آذرماه به نقل از مقامات پلیس گزارش دادند که ۲۴۰ نفر در رابطه با اعتراضات در استان کرمانشاه بازداشت شده‌اند.

همچنین مقامات انتظامی کرمانشاه از دستگیری سه معترض در جوانرود و یک معترض نیز در کرمانشاه خبر داده است که این افراد بین ۱۷ تا ۳۲ سال سن دارند.

اما در پردیس نیز مقامات پلیس در اظهارات اخیر خود از بازداشت ۹۷ نفر خبر داده‌اند. در تهران و در محله شهدا نیز گزارش‌های امروز حاکی است که چهار معترض بازداشت شده‌اند.

این بازداشت ها در کردستان هم گسترده بوده است به طوری که ایرنا روز یکشنبه ۱۰ آذرماه خبر داد که ۲۵ نفر از معترضان که از آن ها به عنوان «عناصر اصلی» اعتراضات در شهرهای «مریوان» و «سنندج» نام برده شده، بازداشت شده‌اند.

در استان فارس هم دو معترض به اتهام ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای توسط پلیس امنیت عمومی شیراز بازداشت شدند. این افراد که فرمانده انتظامی فارس آن‌ها را ۲۳ و ۳۷ ساله بوده‌اند، اقدام «تهیه و ارسال فیلم و عکس» می کردند.

همچنین در استان گلستان نیز بنا به گفته مقامات انتظامی دو معترض در علی آبادکتول بازداشت شدند. این افراد دستگیر شده هم «پخش تصاویر اعتراضات» عنوان شده است.

اما روز شنبه ۹ آذرماه نیز مقامات انتظامی استان هرمزگان از بازداشت ۳۱ نفر خبر داده بودند. دستگیری این افراد به دلیل انتشار تصاویر اعتراضات در شبکه های اجتماعی بوده است.

این بازداشت‌های گسترده در حالی ادامه دارد که تا کنون مقام های رسمی هیچ آماری از کشته ها و بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ایران نداده اند و تنها سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعداد بازداشت شدگان را ۷ هزار نفر اعلام کرده است.

همچنین علیرضا رحیمی یک عضو هیئت رئیسه مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب در مجلس برای تهیه گزارشی جامع از کشته‌شدگان، مصدومین و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه شد.

از سوی دیگر در روزهای اخیر برخی از گزارش ها حاکی از ازدحام بازداشت شدگان در زندان‌ها و نبود امکانات است. حسن خلیل آبادی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ری، روز دوشنبه ۴ آذر ماه گفت که زندان فشافویه «امکانات لازم» را ندارد و استقرار «این تعداد بازداشتی در این مکان سخت است.»

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران سرکوب گسترده معترضان را مخفی نگه داشته و از اعلام آمار دقیق کشته‌‌شدگان خودداری می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه اعلام کرد کشته شدن ۱۶۱ نفر در اعتراضات ایران تاکنون تایید شده است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *